Nepál

Napsal/a 3 článků
Trek přes Mugu Himal do Dolpa
Vloženo: 29.01.2018

Na trek jsme vyrazili v listopadu 2015, po ničivém zemětřesení. Trasa vedla přes MUGU HIMAL, okolo jezera RARA, do království DOLPO, návštěva SHEY GOMPY, kolem Křišťálové hory a zpět kolem jezera PHOKSUNDO. Celkem 333kilometrů, celkové převýšení 25kilometrů a to ve 23dnech. Bylo nás osm trekařů, 10 nepálských nosičů, průvodce a kuchař. Naše skupina si vše nesla sebou, od stanů, vařiče, paliva a hlavně jídla. Trek začínal vnitrostátním letem z Kathmandu do Nepalgnj a následující den let do Jumly.

Kathmandu a Svajabhunath

Jarní zemětřesení poničilo i nejvýznamější památku ve městě… zde v tomto domě zahynuli udajně čtyří místní kněží.

Autor: Jiří Břešťál © gigaplaces.com
Durbar square a poničené pagody.

Zemětřesení odnesly hlavně staré cihlové stavby, staré pagody které tu stály stovky let se sesypaly jak domečky z karet. Peníze na opravu nejsou a dotace EU by tam přes zkorumpovaný systém nedotekly :-)

Opravdu smutný pohled na rozbořené památky

Mapa treku. Z letiště JUMLA přes MUGU, DOLPO až k letišti JUPHAL

Náš čundr začínal na letišti v Jumle. Celková trasa měřila asi 330kilometrů a v tom 25tisíc výškových metrů. To je denně skoro kilometr :-) nahoru a dolu.

Welcome in JUMLA

Začátek našeho treku.

Cesta k jezeru RARA

Naše skupina při balení tábora. Začátek treku s námi šli koníci, takže nosiči šli nalehko, ale později se to změnilo. Koně se vrátili a kluci nepálský to vzali na ramena.

Autor: Jiří Břešťál © gigaplaces.com

Nádherný počasí, výška kolem 3000metrů… prostě zatím procházka.

Cesta k jezeru RARA
Nejradši fotím děti..

Vesnice Malikabota

Vesnice jsou budované ve svahu a tudíž jediná rovná plocha je střecha…a tam se odehrává vše podstatné. Děti si tam hrají, vesničani odpočívají na sluníčku a hlavně se tam suší sklizeň.

Podivný chodník

Cesta daleko od všeho, která nikam nevedla a po asi 50metrech končila v lese. Ani naši nosiči nevěděli co to znamená. Ale jelikož nosiči byli budhisti, usoudili, že je to něco hinduistického.

Jezero RARA

Největší a nejhlubší jezero Nepálu. Posvátné jezero ve kterém je zákaz koupání a rybolovu.

Na břehu jezera je vojenská posádka. Takže jakmile jsme začli stavět stany, hned přišli vojáci, zkontrolovali permity a upozornili na zákaz foceni vojenských budov a zákaz koupaní.

Autor: Jiří Břešťál © gigaplaces.com

Staré Gompy v zapadajícím slunci.

Sedmou noc treku jsme strávili na soutoku řek Karnali a Namlang Nadi. Hned vedle byl starý klášter TIAR, který byl prázdný a tak jsme noc strávili na nádvoří. Zde dochází k změně trasy. Údajně na naší plánované trase je spadlý most a tudíž musíme hledat novou cestu. Cesta nalezena, ale čekají na nás tři nové pětitisícové sedla. Takže z mírně náročného treku se stává extrémně náročný…

Začíná přituhovat

Pomalu se škrábeme výš. Přituhlo, občas sníh a počasí se zhoršuje.

Před sedlem Chyargo La 5150m

Česnek, sušené maso a hruškovice – nejlepší lék na horskou nemoc a trudomyslnost.

Sedlo Chyargo La 5150metrů

stále po Great Himalain Trail směr království Dolpo

sedlo Chyargo La 5150metrů

Nagpi Danda

joo panorama s iphonem

Před sedlem Yala La 5450m

Začínáme trošku bloudit, průvodce Narajan si není moc jistý a už tak 5 dní jsme nepotkali nikoho. Čeká nás 13noc na treku.

před sedlem Yala La 5450m
Jeden z nosičů s přezdívkou Bob Marley

Bob Marley

Před sedlem Yala La 5450m

Počasí se zhoršilo a my přesně nevěděli kudy dál. Zůstali jsme den, protože sedlo ve výšce 5450metrů nelze bezpečně za tohoto počasí přejít. Dokonce ze satelitního telefonu Martin volá kamarádce Aleně Zárybnické, jak je to s tím počasím? Uklidnila nás, že zítra v 11.00 bude v našem místě téměř jasno. A skutečně, druhý den se počasí umoudřilo a my jsme vyrazili do sedla.

Záchrana od něměcké skupiny

Před sedlem se proti nám objevila německá dvojice, asi 50letí manželé se skupinkou nosičů, která již byla na cestě dva měsíce a ochotně nám popsala cestu. Navíc Martina napadla spásná myšlenka a my jsme s dvojicí vyměnili jednoho z našich nosičů, zrovna Boba Marleye, za jejich nosiče. Byl to sympatický chlapík, oblečený jak z minulého století, když Everest dobíval Sir Edmund. Ten cestu znal a neomylně nás dovedl až na letiště do Juphalu.

V sedle Yala La 5450m
Autor: Jiří Břešťál © gigaplaces.com

Kamarád Honza. Cesta přes sedlo byla opravdu nebezpečná, sníh, kluzké kameny a nadmořská výška vykonala své. Nahoře jsem měl slzy v očích, když se člověk podíval kolem sebe.

Sestup z Yala La

Nádhernou scenérií, vyschlým řečištěm směrem do Dolpa.

sestup z Yala La
Další sedlo Nyingma Gyanzen La 5563m

Další sedlo. Nebylo to tak nebezpečné, ale dlouhé..... a to jsme ještě netušili, že budeme docházet za tmy s čelovkama.

Střecha světa :-) tedy pro nás

Jsme v sedle ve výšce 5600metrů a Himaláje máme jako na dlani. V dálce vidíme Daulaghiri, Kanjiroba, Makalu a snad i masív Everestu. A před námi klesání do vesnice Pho. Dest dní jsme neprošli žádnou vesnicí… a tak se celkem těšíme na místní lidi.

Vrcholová fotka

Celá naše expedice

A ještě jedna

tenhle pohled neomrzí

a ještě jedna
vesnice Pho

Vesnice Pho

Po deseti dnech přicházíme do civilizace :-) vesnice Pho. Pět domků, hliněné stupy a jedna větší Gompa. Nádherná budhistická vesnička, téměř nedotčená civilizací.

Večer jsme přišli už za tmy a s čelovkama, ale ráno nás hned budili děti. Kluci dostali poslední figurky Lega co jsem našel v batohu a byli neskutečně nadšení. A když jsem jim ukázal, že jim jde vyměnit hlava, byli úplně mimo :-)

vesnice Pho

Sestup do vesnice Bhijar 3800m

Další náročný den. Cesta přes dvě sedla kolem 4500m. Po příchodu do vesnice se nás hned ujímá místní láma a zve nás do gompy o které tvrdí, že je stará 900let.

sestup do vesnice Bhijar 3800m

Království Dolpo

cestou k posvátné Křišťálové hoře a k Shey Gompě

Legendární Shey Gompa 4390m

Krajina která okouzlila Peter Matthiessen, který napsal knihu Sněžný leopard, nebo francouzského režiséra a fotografa Erica Valliho s jeho filmem Himalaya Karavana. Gompa je jedna z nejstarších v Nepálu. Její historie se datuje až do roku 734.

Uvnitř Shey Gompy

Dokonce jsme si s místní správcem a jeho rodinou vypili čaj… Láma byl ten čas někde na cestě.

uvnitř Shey Gompy

Cestou k jezeru Phoksundo

přecházíme poslední pětitisícové sedlo…

Jezero Phoksundo

Neskutečně modré jezoro. Člověk až té barvě nevěří… opravdu nádhera. V jezeře je zakázáno se koupat, pokud se chcete omýt, můžete si nabrat vodu, jít stranou a omýt se, ale nikdy ne v jezeře. Stanovali jsme ve vesnici, která leží hned vedle kláštera. Ten je jako jeden z posledních zasvěcen náboženství BON, z kterého se následně vyvinul budhismus.

Autor: Jiří Břešťál © gigaplaces.com

Nahoře je vidět řečiště, kterým jsme přišli. Jezero jsme ve výšce pár set metrů zprava obešli. Chvílemi nebezpečná, ale nádherná cesta..

A ještě poslední

S kamarádem Dawou Sherpou, který s námi šel již třetí trek… V pozadí vesnice ve které jsme stanovali a nalevo, nad jezerem klášter.

a ještě poslední

Jezero Phoksundo

a další panorama s iPhonem.

Před klášterem
Autor: Jiří Břešťál © gigaplaces.com

Rozloučení s jezerem Phoksundo… jeden z posledních klášterů, který je zasvěcen naboženství BON.

Letiště JUPHAL

Nevím kde náš koordinátor Govinda v Kathmandu sehnal tento spoj do Nepalgunj. Ale letadlo Cessna přivezla do Juphalu sušenky a odvezlo nás na mezinárodní letiště v Nepalgunj. Všude ve světě je již zákaz používat jednomotorové letadla pro přepravu cestujících, ne však v Nepálu.

Náš americký pilot Cessny

Pilotoval američan, který do Nepálu přišel před třemi lety, učit nepálce létat a už zůstal… Dříve létal na dopravních letadlech, ale Nepál ho učaroval. A podle jeho slo, kdo miluje létání, tak tohle je pro něj ráj.

Cesta do Nepalgunj

Let Cessnou byl opravdu zážitek. Letová hladina je maximálně 4200metrů, takže jsme kličkovali mezi 5–6tisícovkami.

Nepalganj

Tohle městečko s vnitrostátním letištěm opravdu není nic hezkého. A to jsme ještě netušili, že zde zůstanem skoro tři dny.

Hlavní třída…

Svátek Dasain

Ten čas vrcholil svátek Dasain, takže všude se pořádaly modlitby, prodávaly oranžové květiny a rituálně zabíjela zvířata. Od ovcí, koz až po slepice. Záleželo jak bohatá byla rodina a podle toho si mohli dovolit obřadně zabít a následně sníst zvíře. Koze usekli hlavu, pak jí chytli za zadní a obešli kolečko, říkajíc modlitby. Majitelé zvířete zaplatili a odnesli si jí domu. Něco jako naše zabíjení kaprů. Tradice.

...a hurá domu

Leteckou cestou z Nepaganj do Kathmandu končil náš čundr. Ještě jsme užili pár dní v Kathmandu a pak Istambul a Praha. Děkuji Martinovi Kratochvílovi, že jsem byl členem jeho týmu a všem co šli se mnou a pomohli k těm nejkrásnějším zážitkům. A Vám díky za pozornost.

Túra Jhaite – Samar

Túra Ghemi - Ghar Gumba

Túra Chhusang - Syangboche

Túra Samar – Chhusang

Cesta z Pokhary do Chhusangu

Součást gigalistu

Giga List: Nejkrásnější nepálské treky

Nepál díky nejvyšším horám světa – Himálajím – skýtá jedny z nejlepších možností trekingu na světě. Díky vybudované… pokračovat ve čtení

Nejkrásnější nepálské treky
Součást gigalistu

Giga List: Nejkrásnější treky světa

V tomto přehledu jsou vybrané treky, které mají alespoň týdenní dobu trvání. Na všech z nich vás čekají  dechberoucí výhledy,… pokračovat ve čtení

Nejkrásnější treky světa

Hodnotilo již 1 cestovatel

Jiří Břešťál
03.09.2017 14:17
Výborný

Láká tě Nepál? Tak na co ještě čekáš!