Túra k jezeru Blavatnet

Přelidněnost: Podprůměrná
Obtížnost: Podprůměrná
Čas: 6:00 hod

Z údolí Stardalen v národním parku Jostedalsbreen vede mnoho zajímavých cest k ledovcům a jezerům. Tento výstup k jezeru Blavatnet opět začíná velmi pohodlně autem – stoupáním po mýtné silnici jižním směrem do místa zvaného Befringstoylen (mýto 50,– NOK). Další postup je poměrně nenáročný s nepříliš velkým stoupáním nízkým březovým porostem až k jezeru, které je ve výšce 781 m.n.m. Jezero se dá jen velmi obtížně obejít, protože je obklopeno mokřady. Je to snadná procházka, která přinese pohledy na typickou norskou krajinu, navíc s minimem turistů. A protože jsou letní dny dlouhé, je možné se ještě odpoledne zajet podívat a pěšky nahlédnout do samého východního závěru údolí Stardalen, které tvoří užší údolí Langedalselva.

Obsah článku
Ubytování
Recenze

Krajina Jostedalsbreen Nasjonalpark

Nad parkovištěm začíná velmi pozvolný výstup jižním směrem k hradbě hor.

Befringsstoylen

Po necelém kilometru se cesta dostává mezi malá stavení, jejichž střechy jsou pokryty trávou. Zde je i odbočka vlevo, po které lze stoupat náročnější cestou až k jinému jezeru Strupnevatnet, které je ve výšce 1167 metrů nad mořem a do kterého míří splaz ledovce.

Loneelva

Naše cesta ale pokračuje rovně nízkým porostem s mírným stoupáním podél říčky Loneelva.

Tady se není kde ztratit, hlavním vodítkem jsou vody řeky, která vytéká z jezera, které je naším cílem.

Blavatnet

Jsme u cíle naší procházky norskou krajinou. Jezero Blavatnet leží ve výšce 781 m.n.m. Není samo o sobě příliš velké, ale je obklopeno mokřady. Chvíli to jde postupovat zleva, ale terén je čím dál tím méně schůdný suchou nohou.

Mokřady

Návrat vede stejnou stezkou. Při pokusu z ní odbočit se velmi brzy objeví mokřady a další postup znemožní. Kdo rád sbírá a jí houby, může si tu přijít na své (křemenáče, …).

Befringsstoylen

Zpáteční cesta dává prostor k hlubšímu průzkumu malých stavení, která jsme ráno pouze minuli. Zdá se, že jedinými obyvateli tu jsou domácí zvířata.

Langedalen

Po sjezdu mýtnou silnicí odbočíme doprava východním směrem, mineme Hoyset a po cca 3 km zaparkujeme u mostu. Za ním je malá farma a cesta, která nás zavede k malému nakouknutí do údolí Langedalen.

Pod ledovcem

Jostedalsbreen

Po cca kilometru chůze se terén stává dále průchozí jen pro ty, kteří se nebojí brodit v roztékajících se vodách říčky Langedalselva, bohatě zásobované tajícím sněhem a ledovcem Jostedalsbreen.