Polsko

Výstup na Smrk a Klínový vrch

Okruh přes nejvyšší vrchol Jizerských hor

Napsal/a 28 článků a sleduje jej/ji 3 cestovatelé
Výstup na Smrk a Klínový vrch
Vloženo: 12.04.2021

Podnadpis článku je trochu zavádějící, jelikož Smrk není nejvyšším vrcholem Jizerských hor, ale jen jejich české části. Nicméně díky rozhledně je na vrcholu Smrku nejvyšší bod, kam lze v Jizerských horách vystoupit. V rámci tohoto okruhu navštívíme kromě Smrku i několik dalších, méně známých vrcholů a také pramen Jizery. Okruh je dlouhý zhruba 24 km a zabere asi 9 hodin. Je možné si ho i výrazně zkrátit, ale za cenu toho, že se ochudíte o některá krásná místa, která jistě stojí za návštěvu.

Paličník

Okruh začíná i končí na rozcestí Bílý potok, u mostu přes říčku Smědá, která zde odděluje Hejnice a sousední osadu Bílý Potok. Po žluté projdeme takřka skrz celý Bílý potok, až se u Bartlovy boudy konečně ponoříme do lesa. Pohodlná, ale docela prudce stoupající cesta nás vede kolem Hájeného potoka, jehož koryto je plné velkých balvanů. Poté, co se cesta od potoka odkloní, se její povrch radikálně zhorší a stoupá snad ještě prudčeji k první zastávce, Paličníku.

Výhled z Paličníku

Paličník (944 m n. m.) je tvořen soustavou několika skal, přičemž na té nejmohutnější je vybudována vyhlídka opatřená kovovým zábradlím. Je z ní krásný výhled do údolí na Hejnici a Bílý Potok, stejně jako na severní svahy Jizerských hor, na Frýdlantské cimbuří, Smědavskou horu i na dnešní hlavní cíl, Smrk.

Klínový vrch

Z Paličníku pokračujeme dále na rozcestí Pod Klínovým vrchem, kde žlutá značka končí. Napojíme se na modrou, ale po zhruba 100 metrech jí zase hned opustíme a neznačenou cestou brzy dojdeme na vrchol Klínového vrchu (972 m n. m.). Kousek od vrcholu se osamoceně tyčí Pytlácká skála, na kterou se dá celkem snadno vylézt a ze které se nám otevřou další parádní výhledy.

Zelený kámen

Dalším kopcem, na jehož vrcholu se nachází výrazná skála, je Zelený kámen (933 m n. m.). Ani na něj kupodivu nevede značená cesta. Z Klínového vrchu sestoupíme k rozcestí Předěl, kde se schází několik značených cest. Vybereme si východním směrem vedoucí červenou (pokud si chcete túru zkrátit, můžete se vydat po červené opačným směrem rovnou na Smrk). Na prvním rozcestí jí zase opustíme a po asfaltové Smrkové cestě vystoupáme do sedla mezi Zeleným kamenem a Plochým vrchem. Zde odbočíme doleva na pěšinu, která nás dovede až na Zelený kámen.

Výhled ze Zeleného kamene

Z vrcholku skály se opět můžeme pokochat dalším kruhovým výhledem. Kromě Smrku uvidíme i Jizerku s charakteristickou dvojicí skal na jejím vrcholu, Smědavskou horu, Černý vrch, Jelení stráň a celou řadu dalších kopců. Mezi nimi i nevýrazný Plochý vrch, kam povedou naše další kroky.

Plochý vrch

Stejnou cestou se vrátíme do sedla, přejdeme asfaltku, pokračujeme stále rovně a pomalu stoupáme mezi mladými stromy. Na vrcholové plošině se tentokrát nenachází žádná skála, ale rozkládá se zde podmáčená louka, vrchoviště. Jedná se o poměrně unikátní lokalitu, protože na rozdíl od ostatních vrchovišť v Jizerských horách je napájeno pouze srážkami. Což je jedním z důvodů, proč je chráněno jako přírodní památka s poněkud podivným názvem Quarré. Nejvyšší bod Plochého vrchu (939 m n. m.) se nachází kousek za hranicí PP.

Pramen Jizery

Z Plochého vrchu sejdeme na rozcestí Předěl a po červené se vydáme směrem na Smrk. Cesta vede po asfaltce a pro pěšího turistu není příliš záživná. Je možné po ní pokračovat až k Nebeskému žebříku, ale zajímavější je zhruba 350 metrů za rozcestím Na Písčinách odbočit doprava na neznačenou cestu a napojit se na Vidlicovou cestu, která nás také dovede k Nebeskému žebříku a jako bonus nabídne krátkou odbočku k českému pramenu Jizery.

Nebeský žebřík

Nebeský žebřík je označení, které dostal nejstrmější úsek výstupu na vrchol Smrku. Je dlouhý přibližně 600 metrů a překonává převýšení skoro 160 metrů. Z velké části se jde po kamenité pěšině, na kterou pak v horní části navazuje dřevěný chodník.

Smrk
Autor: Jiří Šmejkal © gigaplaces.com

Po něm už zbývá jen několik set metrů mírnějšího stoupání a jsme konečně na vrcholu Smrku (1 124 m n. m.). Zdaleka viditelnou dominantou vrcholu je volně přístupná rozhledna, jejíž součástí je i turistická útulna.

Výhled ze Smrku

Z rozhledny se naskýtá takřka letecký pohled nejen na Jizerské hory, ale i na Krkonoše, Ještěd, Lužické hory, Ralsko atd. A samozřejmě také do Polska na jeho rozlehlé roviny.

Sestup

Od rozhledny pokračujeme dále na rozcestí Smrk, kde odbočíme doleva po modré. Přibližně po pěti stech metrech znovu odbočíme doleva na neznačenou cestu vedoucí západním svahem Smrku, ze které se otevírají další krásné výhledy. Brzy se pak napojíme na Věžní stezku, která nás takřka po přímce dovede až k rozcestí Tišina. Nenechte se však zmást tím, že upravená cesta se po nějakých čtyřech stech metrech stáčí doprava a pokračujte stále rovně. Sice si na následujícím úseku možná budete připadat jako na překážkové dráze (cesta je často přerušována „hrázkami“ zpomalujícími odtok vody při dešti), ale jinak byste si cestu o kilometr prodloužili.

Tišina

Přibližně 250 metrů od rozcestí je vedle cesty mezi stromy ukryté skalisko, jehož jméno rozcestí převzalo. Výhled z něj je však hlavně během vegetačního období značně omezen.

Kočičí kameny

Poslední zastávkou je chata Hubertka nabízející i občerstvení, ke které nás dovede červená značka. Od ní je krátká odbočka k dalšímu skalnímu útvaru – Kočičí kameny. Na jeho vrchol se můžeme dostat pohodlně po vytesaných schodech nebo poněkud méně pohodlně jednoduchou ferratou. Z vrcholu je pěkný výhled do údolí Hejnic a na protilehlé svahy a vrcholy Jizerských hor (Frýdlantské cimbuří, Holubník, Smědavská hora a další).

Návrat

A na konec už zbývá jen seběhnout posledních zhruba 2,5 km dolů po modré a jsme zpátky na rozcestí Bílý potok, odkud jsme ráno vycházeli.

Jen pozor na cyklisty, turistickou stezku totiž v několika místech kříží singltreková trasa a ne každý cyklista je vzorem ohleduplnosti k ostatním.

Součást gigalistu

Giga List: Nejkrásnější túry v Jizerských horách

Jizerské hory nabízejí nejen běžky v zimě a kola v létě, ale i nespočet krásných túr a výletů. Zajímavá jen nejen česká, ale i… pokračovat ve čtení

Nejkrásnější túry v Jizerských horách

Hodnotilo již 1 cestovatel

25.01.2021 19:26
Výborný

Láká tě Česká republika? Tak na co ještě čekáš!