Česká republika

Napsal/a 51 článků a sleduje jej/ji 12 cestovatelů
Javornická hřebenovka
Vloženo: 18.05.2020

Přechod Javorníků jsme začali v obci Hovězí a pokračovali směr Pulčiny, kde jsme strávili první noc. Druhý den následoval výstup na Makytu a pak hřebenem k horskému hotelu Portáš, kde nás čekala druhá noc. Třetí den se pozvolna stoupalo přes Malý Javorník na Velký Javorník, který leží celý na Slovenské straně. Dolů jsme pak pokračovali do Karlovic na první možnou zastávku autobusu.

popis trasy

Vycházíme z parkoviště na náměstí v obci Hovězí. Za plného slunce procházíme horní částí obce, kde sledujeme žlutou značku vyvádějící nás do prvních kopců. Cesta se mírně vlní nahoru a dolů až na vrchol Filka 759m, tady měníme barvu značky na zelenou a za vrchlolem Radošov scházíme do údolí, abychom mohli vidět Půlčinský vodopád a jít po řetězech mezi skalami až na Hradisko. Bivakujeme v lese. Ráno si projdeme místní skalní město a Propadlý hrad (skalní útvar). Další zbytek cesty nás vede červená značka. Do teď se dala voda nabrat v průbehu cesty. Teď je jediná možnost až na pramenu za Ezechýlem, kde je nad nádrží s vodou malá studánka, odtut se drápeme zpět na značku abychom došli na vrchol Makyty 923m. Tady už se potkáváme s několika lidmi, kteří po chvíli odchází a nám tak zůstává vrchol a hřeben na delší dobu liduprázdný. Vrchol je plně zalesněn, ale mezi větvemi se obačas prodere i slunce, které nás příjemně hřeje. Následuje krásná hřebenová cesta, jen Papajské sedlo dává jasně najevo že jsme stále v Beskydech a sestup do sedla s následným výstupem zpět na hřeben nám dává pěkně zabrat. To už jdeme opět lesem až na Kohútku, kde plníme láhve vodou a nocoviště nacházíme až za hotelem Portáš. Další den je trochu větrno, ale teplota je stále příjemná. Na Malý Javorník vede pohodlná hřebenovka lemovaná vzrostlými stromy Buků, Jedlí, Javorů a Smrků, cesta je až na vyšlapaný chodníček pokrytá trávou a celé to vytváří uklidňující celek. Malý Javorník 1019m je jen jedna z mnoha vyvýšenin na hřebeni, je zde malá mýtinka a hranice se stáčí o 90° do lesa. Turistický chodík vede už na Slovensku. Míjíme rozhlednu Stratenec, odkud jsou nádherné výhledy na nejvyšší vrcholy Moravskoslezských Beskyd. Dále terén pokračuje převážně loukami s mírným stoupáním až na Velký Javorník. Výhledy jsou pouze na jižní stranu a jde vidět i Makyta vzadu za hřebenem. Sestup je po zelené značce a pak po lesních cestách až na točnu autobusů v Karlovicích Podťaté – Světlá bus.
Trasa celkem 44 km

Propadlý hrad

úžasné místo, kde bylo oproti okolí min o 5°-10°méně

Zbojnická jeskyně

krásná jeskyně vhodná i pro nouzový bivak

skalní město

Skalní město

některé uličky bylo opravdu úzké

Portáš

ze Stratence

pohled na Beskydy

Velký Javorník

pohled na jih z Velkého javorníku

Výstup na Čertův mlýn

Výstup na Smrk

Výstup na Radhošť

Výstup na Noříčí horu

Součást gigalistu

Giga List: Nejhezčí horské přechody v České republice

I když v České republice nenajdeme kdoví jak vysoké hory, dá se zde i přesto podniknout celá řada krásných horských přechodů.… pokračovat ve čtení

Nejhezčí horské přechody v České republice

Hodnotilo již 1 cestovatel

Ladislav Kula
18.05.2020 13:34
Výborný

Láká tě Česká republika? Tak na co ještě čekáš!