Německo

Napsal/a 28 článků a sleduje jej/ji 3 cestovatelé
Výstup na Ostrý a Velký Kokrháč
Vloženo: 13.04.2020

Ostrý patří podle mnohých mezi nejkrásnější šumavské vrcholy. Jeho charakteristická silueta se dvěma vrcholy (Velký Ostrý a Malý Ostrý) je z daleka rozpoznatelná. Přes vrchol Velkého Ostrého prochází česko-německá hranice (nejvyšší bod je na německé straně), Malý Ostrý leží jen o kousek dál v Německu. Když už budeme na Ostrém, vyplatí se si túru po hraniční hřebenové stezce prodloužit na Velký Kokrháč. Níže popisovaná túra je dlouhá cca 18 km a zabere 7 hodin času.

Na kopci

Start a cíl okruhu je v obci Hamry, v nadmořské výšce zhruba 582 m. Odtud až na vrchol Ostrého vede modře značená turistická stezka. Ovšem v případě, že je např. kvůli polomům v horní části uzavřená, je potřeba si najít alternativní trasu. Nevydáme se tedy po modré, ale po žluté, vedoucí zpočátku opačným směrem než modrá (výhodou této trasy může být, že nevede tolik po asfaltových cestách, ale má i své nevýhody – viz dále). Příjemná lesní cesta zvolna stoupá a kolem ní jsou často vidět zbytky starých kamenných zdí a zídek. Po 1,5 km se dostaneme k rozcestí Na kopci (741 m n. m.), kde odbočíme doleva po zelené a mineme zbytky několika budov, pozůstatky dávno zaniklé samoty.

Pod Lovečnou

Brzy dorazíme k asfaltové cestě, kterou po necelých 600 metrech opět opustíme a pustíme se doprava strmou kamenitou cestu vzhůru. Po dalších zhruba 600 stech metrech máme nejhorší stoupání za sebou a čeká nás lehce odpočinkový úsek až k rozcestí Pod Lovečnou. Na rozcestí je na ukazateli napsána pěkně zaokrouhlená nadmořská výška 1 000 m, ale ve skutečnosti nám k dosažení této hranice ještě nějaký ten metr chybí. Před rozcestím je na kraji cesty hezká malá kaplička.

Na hranici

Na rozcestí nás čeká malé dilema, kudy dál. Zelená zde totiž v současnosti končí. Ale ještě relativně nedávno pokračovala dále šikmo vzhůru kolem skalního útvaru Kamenná brána až na hraniční hřeben. Pěšina tu sice stále je a moc hezká (alespoň ve spodní části), ale bohužel již oficiálně nepřístupná, jelikož prochází Přírodní památkou Královský hvozd, kde je zákaz vstupu mimo značené cesty. Máme tedy na výběr, jestli porušíme zákaz vstupu nebo raději na hřeben vystoupáme lesem kolem hranice přírodní památky (další možností by bylo vydat se oklikou po červené po asfaltové cestě k rozcestí Stateček a tam se napojit na modrou, ale pokud je zrovna uzavřená, tak bychom si moc nepomohli). Každopádně až vylezeme na hřeben, dostaneme se na pěšinku kličkující mezi hraničními mezníky a po ní budeme pokračovat doleva (na jih).

Pod Velkým Ostrým

Pěšina pomalu stoupá po hřebeni, před lety zasaženém orkánem Kyrill. Vzhledem k absenci vzrostlých stromů se tak dočasně naskýtá krásný výhled na okolní kopce. Podél pěšiny je řada malých, fotogenických skal. Kousek pod vrcholem se napojíme na modrou turistickou stezku, která nás dovede až nahoru, na Velký Ostrý.

Velký Ostrý

Přesněji řečeno, modrá končí na hranici s Německem, ale odtud už je to jen pár metrů na samotný vrchol s nadmořskou výškou 1 293 m. Vrchol s nejbližším okolím je poměrně skalnatý, ale na nejvyšší skálu s dřevěným křížem je celkem pohodlný přístup. Těsně pod vrcholem je německá turistická chata, kde je možné se občerstvit.

Výhled z vrcholu

Z vrcholu se otevírá báječný výhled do všech stran. Směrem do Německa je nejblíže výrazný vrchol Malého Ostrého, v dálce pak mimo jiné hřeben Velkého Javoru, směrem do Čech je pěkný výhled např. na Pancířský hřbet s vrcholy Prenet, Můstek a Pancíř. Jihovýchodním směrem před sebou máme hraniční hřeben s dalším dnešním cílem, Velkým Kokrháčem a dále Svarohem a Jezerní horou.

Malý Ostrý

Ještě než se vydáme po hřebeni na Velký Kokrháč, uděláme si krátkou odbočku na Malý Ostrý, s výškou 1 266 m n. m. pouze o málo nižší než Velký Ostrý. Po turistické stezce La 3 sejdeme kolem chaty německé horské služby do mělkého sedla mezi oběma vrcholy až k malé kapli. Za ní odbočíme doleva a začneme pomalu stoupat k vrcholu Malého Ostrého.

Na vrcholu Malého Ostrého

Vrchol tvoří opět výrazná skála s velkým dřevěným křížem. Poslední část výstupu je tentokrát technicky trochu náročnější než na Velkém Ostrém, ale není to nic strašného. Vrchol však působí divočejším dojmem, skály jsou rozeklanější a hloubka pod nimi o poznání větší. Pod vrcholovým křížem je pamětní deska se jmény padlých ve druhé světové válce a zemřelých z řad Bavorské horské služby. Z vrcholu je logicky podobný výhled jako ze sousedního Velkého Ostrého, s výjimkou pohledu do Čech, kterému dominuje právě Velký Ostrý – viz titulní fotka.

Přeshraniční turistická stezka

Z Malého Ostrého se stejnou cestou vrátíme zpět k rozcestí u Velkého Ostrého a odtud pokračujeme doprava po hřebenové turistické stezce Lo 1. Čeká nás jeden z nejhezčích úseků túry. Cesta vede po úzké pěšině ve svahu po česko-německé hranici, po levici jsou skály, po pravici prudký sráz, občas je cesta jištěná ocelovým lanem. A k tomu parádní výhled na německou stranu. Brzy dojdeme k ceduli informující o podmínkách používání této přeshraniční stezky, mimo jiné se z ní dozvídáme, že překračování státních hranic je povoleno pouze od 1.5. do 30.9. v čase od 6:00 do 22:00 hod. a od 1.10. do 31.10. v čase od 8:00 do 18:00 hod. Od 1.11. do 30.4. je asi překračování hranic zakázáno (?). Nesmíme se zde zdržet více než 7 dnů a pokračování v cestě mimo příhraniční pásmo není povoleno. Cestu lemují hraniční mezníky, z nichž některé jsou umístěny na celkem krkolomně dosažitelných místech (při vyměřování se asi bojovalo o každý metr území). Asi po 300 metrech odbočuje značená trasa doprava, dolů z kopce. Ale my budeme pokračovat dále po hřebeni po nyní už neznačené pěšině.

Pokračování po hřebeni

Pěšina je místy příjemně pohodlná, ale jindy zase hodně kamenitá. Každopádně se není třeba bát zabloudění. Stačí sledovat tyče, vyznačující hranici, které jsou velmi blízko sebe. V místech bez vzrostlých stromů se otevírá výhled především na německou stranu a při pohledu zpět vidíme i vrcholky Velkého a Malého Ostrého.

Velký Kokrháč

Zhruba po 3,5 km od Velkého Ostrého jsme konečně poblíž vrcholu Velkého Kokrháče (1 229 m n. m.). V místě je několik skalek, přičemž nejvyšší by měla být ta, na které je hraniční kámen s číslem 27/4. Vyplatí se na některou z nich vylézt, opět se z nich naskýtá krásný výhled. Pěšina dále pokračuje až na Svaroh a k bývalé Juránkově chatě, kde je možné po neznačených cestách sestoupit z hřebene na níže položenou asfaltovou cestu vedoucí na rozcestí Stateček (plus cca 6 km/2 hodiny navíc). Případně je možné na tuto cestu sestoupit přímo z Velkého Korháče lesem, je to ale trochu překážková dráha a je nutné dávat si velký pozor, kam šlapete. Z rozcestí Stateček už nás pak čekají jen poslední 4 kilometry po modré (převážně po asfaltu) zpět do Hamrů.

Výstup na Špičák a Svaroh

Velká cesta malého kluka na Šumavu

Na kole na Großer Arber/Velký Javor

Putování v Českém lese

Součást gigalistu

Giga List: Nejkrásnější túry na Šumavě

Šumava nabízí z českých pohoří nejvíce vrcholů přes tisíc metrů nad mořem i když většina z nich není moc výrazná. Při túrách na… pokračovat ve čtení

Nejkrásnější túry na Šumavě

Hodnotilo již 2 cestovatelé

25.03.2020 10:54
Příšerný
25.03.2020 10:52
Dobrý

Láká tě Česká republika? Tak na co ještě čekáš!