Slovensko

Napsal/a 2417 článků a sleduje jej/ji 243 cestovatelů
Túra Velkou Studenou dolinou
Vloženo: 03.07.2013

Cesta z Hrebienku (1 285m n. m.) Velkou Studenou dolinou ke Zbojnické chatě (1 960m n. m.) skýtá krásné výhledy hlavně na zubatý Prostredný hrebeň. I zde platí, čím je turista výše, tím je cesta zajímavější. Nejhezčí část je až úplně na konci této túry u Zbojnické chaty s krásnými výhledy do závěrečného kuloáru doliny a na krásná plesa, kterých je zde nejvíc v celých Vysokých Tatrách. Pro většinu turistů není Zbojnická chata cílová destinace a pokračují přes sedlo Prielom (2 290m n. m.) do Litvorové či Velické doliny nebo sem scházejí z okružní túry přes Priečné sedlo.

Výhledy do vrcholků

Cesta z Hrebienoku vede k nejdříve k nejstarší chatě ve Vysokých Tatrách – k Rainerově chatě. Možnosti cesty jsou hned dvě – buď po Tatranské magistrále či zajímavější cestou kolem vodopádů Studeného potoka. Obě dvě varianty jsou dost přelidněné. Z hor jsou vidět zatím pouze vrcholky. Na chatě je možné se občerstvit na dlouhý výstup dolinou.

Prostredný hrebeň

Cesta stoupá podél Velkého Studeného potoka s výhledy na pěkně rozeklaný Pros­tredný hrebeň.

Velká Studená dolina

Na podzim hraje Velká Studená dolina všemi barvami.

Skalní špičáky

Postupem času ustupuje les a dolina se čím dál víc otvírá. Nad turistou ční krásné skalní hroty.

Strelecká Veža (2 130m n. m.)

Druhé půlce výstupu dominuje Strelecká Veža čnící nad skalní pole. Velký Studený potok si zde spokojeně teče mezi kosodřevinou a políčky zlatavé trávy.

Dominanta Strelecké Věže

Za dobrého počasí na začátku podzimu jsou Vysoké Tatry nejkrásnější. Na tomto místě turistická cesta odbočuje od Velkého Studeného potoku, který stéká z hangu, za kterým se skrývá jeho prameniště v Ladovém plese (2 057m n. m.). Odtud už začíná být cesta náročnější.

Před Zbojnickou chatou

Po kamenité cestě občas jištěné řetězem se dojde k Dlhému plesu, odkud je už vidět cíl této etapy – Zbojnickou chatu.

Panoráma Sesterského plesa

Po cca 3 hodinách výstupu z Hrebienku jsme u cíle cesty – Zbojnické chaty (1 960m n. m.). Hned za ní u turistického rozcestí jsou v okolí Sesterského plesa nejkrásnější scenérie této túry. Zde se rozhodně vyplatí vyhradit čas na kochání.

Sesterské pleso

Břehy Sesterského plesa vysloveně zvou k odpočinku před dalším pochodem.

Rozcestí směr Priečné sedlo či Prielom

U Zbojnické chaty respektive Sesterského plesa je potřeba se rozhodnout, jak pokračovat dál – buďto vyrazit ještě výš směr sedlo Prielom (2 288m n. m.) nebo směr Priečné sedlo – to je ale doporučené jako jednosměrné z Malé Studené doliny, či se vrátit stejnou cestou zpět, což je o cca půl hodinu kratší než výstup.

Pohled směr sedlo Prielom

Ti co se rozhodnou pokračovat dále na sedlo Prielom, tak už od Zbojnické chaty pěkně vidí, co je čeká. Zleva doprava: Kupola (2 414m n. m.), Východná Vysoká (2 428m n. m.) – sedlo Prielom – Divá veža (2 373m n. m.)

Součást itineráře

Článek: Velkou Studenou a Velickou dolinou

Ze Starého Smokovce můžete vyrazit na jednu z nejkrásnějších túr ve Vysokých Tatrách vedoucí vzhůru Velkou Studenou dolinou ke… pokračovat ve čtení

Velkou Studenou a Velickou dolinou

Hodnotilo již 2 cestovatelé

Dagmar Titzová
09.02.2019 00:51
Výborný
Miloslav Gol
25.03.2018 20:08

Láká tě Slovensko? Tak na co ještě čekáš!