Česká republika

Procházka k rozhledně Máminka

Aneb naučnou stezkou po Krušné hoře

Napsal/a 106 článků a sleduje jej/ji 9 cestovatelů
Vloženo: 06.12.2020
Vhodné pro:
Výletníky

Krušná hora (609 m n. m.) je výrazným kopcem Křivoklátska. Již od keltských dob zde probíhala těžba železné rudy, díky čemuž získala i své jméno. Nyní se zde nachází lesnický park a naučná stezka a na samotném vrcholu se můžeme kochat výhledem z rozhledny Máminka.

Důl Gabriela

Z našeho výchozího bodu, tedy parkoviště Na vartě, jdeme po modré turistické trase, následně „přesedláme“ na žlutou, která tvoří okruh kolem celé hory. Vybíráme směr k bývalému dolu Gabriela. Dobývání železné rudy se zde rozvíjelo až do 1. poloviny 20. století. V roce 1973 pak byla těžba kvůli neefektivnosti ukončena. Kromě budovy dolu Gabriela jsou zde patrny zbytky dolu Krušná hora a další pozůstatky důlní činnosti. Nyní dům slouží jako rekreační chata.

Studánka Dobra voda II

Míjíme studánku s názvem Dobrá voda II. Nutno dodat, že zdejší voda svou čistotou přímo láká k napití a je doopravdy dobrá.

Dobrá voda I

Místo si přímo říká o studánku s názvem Dobrá voda I, kterou také záhy objevujeme, nicméně zde už je kvalita vody podstatně horší.

Dále míjíme Lípu pod Krušnou horou, která je zanesena mezi památné stromy České republiky. Lípa značí místo, kde se dříve nacházel zámeček a rybník. Dnes zde lze nalézt jen zbytky hráze rybníka a hromady sutin po zbořeném zámku.

Stoupáme

Přesunuli jsme se na červenou turistickou značku a následně jsme odbočili na modrou, která nás dovede až k vrcholu a rozhledně. Ačkoli počasí zatím nevypadá, že by nám dopřálo nějaké výhledy, i mlha a omrzlé stromy na nás působí svou jedinečnou atmosférou.

Vyhlídkové místo

Míjíme vyhlídkové místo, které se nachází u oplocenky. Ačkoli zde zatím žádný výhled není, začíná se pomalu objevovat sluníčko.

Myšlenková zahrádka

Pokračujeme směrem k rozhledně a po cestě si všímáme dřevěných tabulek na stromech. Jdeme k nim a nacházíme stále další a další. Jedná se o tzv. Myšlenkovou zahrádku. Na každé tabulce najdeme citát k zamyšlení.

Rozhledna Máminka
Autor: Terka Petingerová © gigaplaces.com

Vystoupali jsme k rozhledně Máminka, která stojí na místě bývalé dřevěné triangulační věže, její výška je 33 m a vystoupáte k rozhledu 96 schodů. Při dobrých podmínkách lze vidět Šumavu, Klínovec či Ještěd. V době našeho příchodu jsou ovšem šance na jakýkoli výhled naprosto nulové.

Na rozhledně

Vystoupáme po namrzlém a extrémně se kývajícím schodišti na vrchol rozhledny, kde nás čeká očekávaný výhled do mlhy. Nicméně sluníčko se snaží mlhu přebýt, je čas na svačinu.

Pohled na Krušnou horu

Svačina byla dobrým tahem, neboť během deseti minut se mlha na vrcholu kopce roztrhne a nám se naskytne výhled na hřbet Krušné hory.

Brdy

Mlha klesá do údolí a my můžeme spatřit nejvyšší vrcholky Brd.

Mlha se vrací

Nakonec nás slunko překvapí parádním stínem celé rozhledny lemované duhovým atmosférickým jevem. Neuplyne ani deset minut a mlha se opět vrací.Slézáme z rozhledny a po modré turistické značce se vracíme zpět k autu.

NPR Týřov

Výlet na Týřov

Přírodní rezervace Kobyla

Prohlídka Tetína

Skryjský vodopád

Kaňon Berounky

Součást gigalistu

Giga List: Nejkrásnější výlety v Křivoklátsku

Křivoklátsko je kraj s krásně zachovalou přírodou ve Středních Čechách. Hlavními východisky jsou pak Beroun a Rakovník. Hlavním… pokračovat ve čtení

Nejkrásnější výlety v Křivoklátsku

Hodnotilo již 0 cestovatelé

Láká tě Česká republika? Tak na co ještě čekáš!