Recenzia knihy Travel Biblie

Podrobný návod ako začať cestovať

Petr Liška
Napísal / a 2420 článkov a sleduje ho / ju 243 cestovateľov
Recenzia knihy Travel Biblie
Vložené: 14.09.2016
© gigaplaces.com

Parádny sprievodca nielen pre tých, ktorí sa ešte len chystajú začať cestovať, ale aj pre skúsených cestovateľov, ktorí sa tu dozvedia celý rad vychytávok, ako si cestu ešte viac zjednodušiť a navyše ušetriť.

Prečo vlastne cestovať?

Rozšíriť si obzory a spoznať sám seba

Na začiatku Travel Biblie sa autori knihy venujú skôr filozofickým otázkam – prečo vlastne začať nezávisle cestovať a vychádza ním z toho samozrejme množstvo pozitívneho: Prežívať výrazne pestrejšia a zaujímavejšia život na cestách ako v komfortnej zóne doma. Vidieť svet vlastnými očami a nie len sprostredkovane pomocou často plochých správ a relácií v médiách. Rozšíriť si obzor a obohatiť sa poznaním úplne iných kultúr a štýlov života. Cestovať vlastným tempom a vo väčšej hĺbke než v kalupu komerčných zájazdov od pamiatky k pamiatke, kedy prakticky nie je čas spoznať skutočné kúzlo daného miesta. Zoceliť seba samého nielen vlastnými nástrahami ciest, ale potrebou sa často spoľahnúť len sám na seba. V stručnosti: „nakopávač“ kapitola pre tých, ktorým chýba urobiť ten posledný krok a vyraziť na vysnívané cesty. Prestať už konečne dookola hovoriť „vyrazím budúci rok“ a ďalší rok zase to isté a stále sedieť doma na zadku.

Zbavenie sa strachu z cestovania

Svet nie je tak drahý a nebezpečný ako sa z médií zdá

V druhej časti riešia najklasickejší otázky tých čo ešte nezačali nezávisle cestovať. Cestovanie je predsa drahé – to si nemôžem dovoliť! Cestovanie je predsa nebezpečné a zložité – to sa neodvážim! Cestovanie samozrejme nie je tak drahé, ako sa zdá na prvý pohľad z katalógu cestovných kancelárií. Autori tu obsiahlo poradia jednak ako ušetriť či zarobiť na cestu. Ďalej dávajú tipy na webové stránky, kde sú štáty a miesta rozdelené podľa nákladov na život. Môžete si tak vybrať destinácie, ktoré sú nádherné a zároveň nezruinuje váš rozpočet. Podľa štatistík je svet zhruba rovnako bezpečný, čo býval, možno dokonca bezpečnejšie. Vďaka rýchlostiam správ, ktoré informujú o akomkoľvek nešťastie, čo sa kde prihodí, sa však zdá výrazne nebezpečnejšie. Takmer vždy platí, že je štatisticky nebezpečnejšia sadnúť do auta a vyjsť sním na ceste než trekovať v divočine. V stručnosti: kto to myslí s cestovaním naozaj vážne nemal by sa vyhovárať, že je cenovo nedostupné a nebezpečné. Vždy to nejako ide!

Letenky

Ako kúpiť ideálne letenku

Letenka je často najväčší náklad celej cesty. Tu sa oplatí nekúpiť tú prvú, čo uvidíte, ale chvíľu hľadať než narazíte na tú správnu za výbornú cenu. Zo začiatku vás autori zoznámi s vlastnou cenami leteniek a ako vlastne celý systém funguje (obsadenosť, prestupy, konkurencia, cena paliva, cross flights, knihovací triedy). Ďalej ukážu spôsob ako zistiť v akej cenovej relácii sa pohybujú „akčný letenky“ do vami vytúženej destinácie a kedy je väčšinou najlepší čas letenku kúpiť. Potom poradia akým štýlom konkrétne letenku hľadať a aké k tomu využiť vyhľadávača. Veľa praktická záležitosť! Ďalej uvádza tipy ako ešte viac zraziť ceny u nízkonákladových prepravcov a tiež ako sa pokúsiť vyhnúť platbe palivových poplatkov. Či využívať chybové tarify. Rady trochu na hrane. Dozviete sa ako mať dobrý prehľad o tých najlepších ponukách leteniek z veľkej rady webov, ktoré sa akčnými letenkami zaoberajú bez toho aby ste strávili hodiny otváraním rôznych stránok. Poradí ako zaobstarať parádny letenku okolo sveta. O ceste okolo sveta sa potom podrobnejšie rozčleniť ešte v kapitole na konci knihy. V stručnosti: autori poradia ako výrazne ušetriť na letenke a tým silne osekať náklady na celú cestu. Kto je flexibilný ako s časom, tak s cieľovou destináciou môže ušetriť naozaj veľa.

Čo všetko zariadiť pred cestou

Ako niečo dôležité nezabudnúť

V tejto kapitole vás autori zoznámi s tým čo by ste rozhodne nemali zabudnúť zariadiť ako vyrazíte na cestu Poistenie: rozsiahla problematika ako vybrať to najlepšie (tu nerozhoduje len cena, ale aj výška poistného krytia, maximálna dĺžka zahraničné cesty či nadmorská výška kam s ním môžete ). Autori tu uvádzajú tipy ako cenu poistenia výrazne znížiť. Víza: neveriť len informáciám na internete, ale skontrolovať aj na ambasáde aktuálnej situácii. Očkovanie a antimalariká: nezabudnúť mať naočkované klasické cestovateľské trio a nenechať sa zblbnúť všade na drahá antimalariká. Pre tých, ktorí plánujú naozaj dlhé cesty sú tu tipy, čo urobiť so svojimi vecami, prázdnym bytom / domom, zvieratkami a ako si vybaviť poštu a úrady. V stručnosti: nezabudnite sa nechať očkovať, poistiť a mať vybavenej všetky veci s úradmi.

Čo a ako zabaliť

Ako cestovať čo možno najviac naľahko

Zdanlivo triviálne kapitola, ale veľmi dôležitá. Cestovatelští nováčikovia toho často sebou ťahajú príliš moc a navyše v nevhodných batožine. Pritom menšie batožinu vám často ušetrí peniaze, čas a budete jednoducho slobodnejší. Zoznam vecí a ich zabalenie: autori uvádzajú tipy ako si čo najlepšie zabaliť batoh a na čo nezabudnúť. Cestovateľské vychytávky: pridávajú aj zoznam cestovateľských vychytávok, ktoré nenájdete v obvyklých zoznamoch vecí na cesty. Zoznámi vás s projektom pod 7kilo, kde sa precízne zaoberajú tým, ako mať batožinu naozaj čo najľahší. V stručnosti: čím väčší minimalizmus tým lepšie.

Financie na cestách

Ako najlepšie riešiť financie pred cestou a na ceste

Autori v tejto kapitole radí, ako najlepšie diverzifikovať svoje financie, aby sa vám nestalo, že z nejakých dôvodov skončíte na ceste úplne bez peňazí. Nezabúdajte na hotovosť. Vždy sa hodí mať nejaké doláre či eurá. Vyberajte si svoj bankový účet aj podľa toho, aké má poplatky za výber z bankomatu v zahraničí – na dlhších cestách tak môžete aj výrazne ušetriť. Pre istotu je dobré mať dva bankové účty a dve platobné karty od rôznych spoločností (Mastercard, Visa). Nezabúdajte mať aktivované internetové bankovníctvo. Autori ďalej podrobne rozoberajú výhody a nevýhody kreditnej karty na cestách. Je tu popísaná aj zaujímavá revoluta platobná karta, ktorá funguje aj bez účtu. V stručnosti: nespoliehajte len na hotovosť či len na platobné karty. Ideálne je všetko kombinovať a vždy majte niekde schovaných aspoň 50USD poslednej záchrany.

Doprava na cestách

Ako ušetriť na doprave pri cestovaní

Náklady na dopravu sú vždy veľkou položkou na každej ceste. Nie je teda rozhodne od veci skúsiť na nej ušetriť Stopovanie: časovo najnáročnejšia, ale zase zadarmo. V knihe je uvedené veľa tipov, ako správne stopovať a ušetriť tak veľa financií. Využívanie nočných spojov: ušetrenie ako za nocľah, tak i využitie času. Spolujazda: na rozdiel od stopu platená, ale často výrazne lacnejšie a rýchlejšie ako iná cestná doprava. Jednoducho vybavíte cez internet. Využívať miestne spoje nie tie cielené len pre turistov. Zistiť si či neexistujú nejaké sieťové cestovné lístky ako na vlak, autobus ale napríklad aj MHD. V stručnosti: ak máte čas a baví vás to Stopujte. Inak si prezrite weby dopravcov, či neexistujú nejaké zľavy či jazdite miestnou dopravou.

Ubytovanie na cestách

Ako ušetriť na ubytovanie na cestách

Zvlášť na dlhých cestách je ubytovanie tou najdrahšou položkou vôbec, tak sa ním autori knihy zaoberajú celkom obšírne a ponúka celý rad zaujímavých možností. Hotely: tu sa oplatí využívať nielen klasické bookovací stránky, ale aj ich porovnávače, ktoré vám ponúknu často aj lepšiu cenu, ale hlavne väčší výber. Autori tu spomínajú aj málo známu, ale zaujímavú možnosť zúčastniť sa aukcie ubytovanie. Hostely: lacnejší variant ubytovanie na miestnostiach pre 2–20 ľudí. Čím väčšie izby, tým samozrejme lacnejšie. Vzájomné ubytovanie: couchsurfing, hospitalitylub. Zaujímavá možnosť ako bývať u cudzích ľudí zadarmo. Airbnb.com: platené ubytovanie u súkromných osôb. Prenájom izby / bytu ale aj celého domu. Ideálne pre viac ľudí, na dlhšiu dobu. Práca na farmách: práca za stravu a jedlo. Zaujímavá možnosť spoznať zem z trochu iného pohľadu. Stanovanie / širák / spanie v aute: ubytovanie zadarmo. Autori uvádzajú aplikácie s tipy na miestami, kde sa dá takto prespať. Housesitting: zaujímavá aj keď málo známa možnosť, ako bývať zadarmo v cudzej krajine a starať sa o cudzie dom. Výmeny ubytovanie: autori knihy vám poradí ako si s niekým na určitú dobu vymeniť ubytovanie. V stručnosti: na cestách je veľká šanca ušetriť veľa peňazí, keď skúsite možnosti uvedené vyššie. Navyše výber je tak pestrý, že si vyberie naozaj každý.

Trochu iné formy cestovanie

Ako skúsiť cestovať inak

Autori sa ku koncu knihy celkom podrobne zaoberajú aj iným ako klasickým formami cestovania. Digitálne nomádstvo: čo je nový fenomén medzi programátorov, grafikov, prekladateľovi atď., Teda tými, ktorí nemusia byť fyzicky v kancelárii – cestovanie spojené s prácou. Zistíte tu veľa tipov na to, aby ste to tiež skúsili. Dobrovoľníctvo: čo je naozaj trochu iné cestovaní, pri ktorej môžete nielen pomôcť, ale podrobne spoznať danú lokalitu a ľudí. Luxusné zážitky so zľavou: nájdete tu napodiv aj tipy ako ušetriť za exotické plavby, luxusné ubytovanie a trebárs aj za let tryskáčom. V stručnosti: v dnešnej dobe nie je problém cestovať a zároveň si aj na to v priebehu cesty zarobiť peniaze, prípadne pomáhať potrebným na druhej strane planéty. Aj ten koho zaujímajú luxusné zážitky kvôli tomu nemusí prísť na mizinu.

Ďalšie zaujímavé tipy a rady

Ako sa učiť cudzie jazyky, dobre stravovať na cestách či písať články

Autori vám navyše, tak trochu ako bonus, poradí ako sa rýchlejšie učiť cudzie jazyky, využívať slovník bez slov či prekladať texty v Čínštine pomôcť foťáku a softvéru s rozpoznávaním textu. Ďalej vám dajú užitočné rady ako písať cestovateľské články, predávať fotky, točiť videá či usporadúvať cestovateľská premietanie.

Zhrnutie Travel Biblia

Kniha pre každého cestovateľa

Travel Biblia je kniha, ktorá ma naozaj zaujala. Pre začínajúcich cestovateľov je to podľa mňa v podstate povinné čítanie, ktorá im výrazne uľahčí život a vyhnú sa vďaka nej množstvu prešľapov. Je to ideálne čítanie pre tých, ktorí majú obmedzenejšie rozpočet na cesty, pretože jej podstatou je ako na cestách ušetriť. Aj pre skúsených cestovateľov prináša veľa zaujímavostí, hlavne v nových trendoch spojených s aplikáciami spojených s internetom a chytrými mobily, ktoré vám môžu uľahčiť život. Túto knihu možno jednoznačne odporučiť.

Zatlieskaj autorovi článku!
Zdieľaj to:

Praktické informácie