Recensie van het boek Reisbijbel

Gedetailleerde instructies om te beginnen met reizen

Petr Liška
Zij schreef 2420 Lidwoord en volgt hem/haar 243 reizigers
Recensie van het boek Reisbijbel
Ingevoegd: 14.09.2016
© gigaplaces.com

Een geweldige gids, niet alleen voor degenen die net beginnen met reizen, maar ook voor ervaren reizigers die een aantal goodies zullen leren om uw reis nog meer te vereenvoudigen en geld te besparen.

Waarom reizen?

Verbreed je horizon en leer jezelf kennen

Aan het begin van de Reisbijbel richten de auteurs van het boek zich meer op filosofische vragen – waarom eigenlijk zelfstandig gaan reizen, en natuurlijk komen er veel positieve dingen uit voort: Een veel gevarieerder en interessanter leven onderweg leiden dan thuis in de comfortzone. De wereld met eigen ogen zien en niet alleen indirect via vaak platte nieuws- en mediashows. Verbreed je horizon en verrijk jezelf met kennis van totaal andere culturen en levensstijlen. Reis in je eigen tempo en op een grotere diepte dan in de menigte van commerciële tours van monument naar monument, wanneer er praktisch geen tijd is om de ware charme van de plaats te leren kennen. Consolideer jezelf niet alleen door je eigen valkuilen, maar ook door de noodzaak om vaak alleen op jezelf te vertrouwen. Kortom: een „kick“-hoofdstuk voor wie de laatste stap nog niet heeft gezet en aan zijn droomreis begint. Stop eindelijk met zeggen „Ik ga volgend jaar“ en het volgende jaar weer en blijf thuis op je reet zitten.

Weg met de angst om te reizen

De wereld is niet zo duur en gevaarlijk als het lijkt uit de media

In het tweede deel behandelt het de meest klassieke problemen van degenen die nog niet zelfstandig zijn gaan reizen. Reizen is duur – ik kan het niet betalen! Reizen is gevaarlijk en ingewikkeld – ik durf niet! Reizen is natuurlijk niet zo duur als het op het eerste gezicht lijkt uit de catalogus van reisbureaus. De auteurs zullen uitgebreid advies geven over hoe u onderweg geld kunt besparen of verdienen. Ze geven ook tips over websites waar staten en plaatsen zijn verdeeld volgens de kosten van levensonderhoud. U kunt bestemmingen kiezen die mooi zijn en tegelijkertijd uw budget niet verpesten. Volgens statistieken is de wereld ongeveer net zo veilig als vroeger, misschien zelfs veiliger. Dankzij de snelheid van rapporten, die informatie geven over elke ramp, wat er gebeurt waar het lijkt, lijkt het echter aanzienlijk gevaarlijker. Het is bijna altijd statistisch gezien gevaarlijker om in een auto te stappen en over de weg te rijden dan om door de wildernis te trekken. Kortom: wie echt reizen meent, moet geen excuses verzinnen dat het onbetaalbaar en gevaarlijk is. Het komt altijd ergens goed uit!

Kaartjes

Hoe koop je het perfecte ticket

Het ticket is vaak de grootste lading van de hele reis. Hier loont het de moeite om niet het eerste te kopen wat je ziet, maar even te zoeken voordat je de juiste tegenkomt voor een geweldige prijs. Vanaf het begin zullen de auteurs u vertrouwd maken met hun eigen prijsstelling van tickets en hoe het hele systeem eigenlijk werkt (bezetting, transfers, concurrentie, brandstofprijs, cross-vluchten, boekingsklassen). Ze laten je ook zien hoe je erachter kunt komen in welke prijsklasse de „speciale tickets“ naar je gewenste bestemming gaan en wanneer het meestal de beste tijd is om een ticket te kopen. Vervolgens zullen zij u adviseren over welke stijl u moet zoeken naar een specifiek ticket en welke zoekmachines u moet gebruiken. Heel praktische zaak! Het geeft ook tips over hoe u de prijzen voor lagekostenmaat­schappijen nog meer kunt verlagen en hoe u brandstofkosten kunt vermijden. Of gebruik foutenpercentages. Advies een beetje op het randje. Je leert hoe je een goed overzicht hebt van de beste ticketaanbiedingen van een groot aantal websites die te maken hebben met actietickets zonder urenlang verschillende pagina's te moeten openen. Zij zullen u adviseren over hoe u een geweldig ticket over de hele wereld kunt krijgen. De reis rond de wereld wordt vervolgens in meer detail beschreven in het hoofdstuk aan het einde van het boek. Kortom: de auteurs zullen adviseren hoe u aanzienlijk kunt besparen op tickets en zo de kosten van de hele reis aanzienlijk kunt verlagen. Wie flexibel is met zowel tijd als bestemming kan veel besparen.

Wat te regelen voor de reis?

Hoe iets belangrijks niet te vergeten

In dit hoofdstuk laten de auteurs u kennismaken met wat u zeker niet mag vergeten te regelen voordat u op reis gaat: Verzekeringen: een breed scala aan zaken over hoe u de beste kunt kiezen). De auteurs geven tips om de prijs van verzekeringen aanzienlijk te verlagen. Visa: geloof niet alleen de informatie op internet niet, maar check ook de huidige situatie op de ambassade. Vaccinaties en antimalariamid­delen: vergeet het klassieke reistrio niet te laten inenten en laat u niet overal voor de gek houden door dure antimalariamid­delen. Voor degenen die echt lange reizen plannen, zijn er tips over wat te doen met hun bezittingen, een leeg appartement / huis, huisdieren en hoe om te gaan met post en kantoren. Kortom: vergeet je niet te laten inenten, verzekeren en alle zaken af te handelen met de autoriteiten.

Wat en hoe in te pakken?

Zo licht mogelijk reizen?

Een ogenschijnlijk triviaal hoofdstuk, maar heel belangrijk. Nieuwkomers die op reis zijn, hebben vaak te veel van dit en in ongepaste bagage. Tegelijkertijd bespaart kleinere bagage u vaak geld, tijd en bent u simpelweg vrijer. Lijst met dingen en hun verpakking: de auteurs geven tips over hoe je je rugzak het beste kunt inpakken en wat je niet mag vergeten. Reisgadgets: ze voegen ook een lijst met reisgadgets toe die je niet aantreft in de gebruikelijke lijsten met dingen om te doen. Zij laten u kennismaken met het project onder de 7 kilo, waar ze precies gaan over hoe u uw bagage zo gemakkelijk mogelijk kunt maken. Kortom: hoe groter het minimalisme, hoe beter.

Financiën onderweg

Hoe om te gaan met financiën voor en onderweg

In dit hoofdstuk geven de auteurs advies over hoe u uw financiën het beste kunt diversifiëren, zodat u om de een of andere reden zonder geld op pad gaat. Vergeet het geld niet. Het is altijd een goed idee om wat dollars of euro's te hebben. Kies uw bankrekening volgens de kosten voor geld opnemen bij een geldautomaat in het buitenland – zodat u aanzienlijk kunt besparen op langere reizen. Voor de zekerheid is het goed om twee bankrekeningen en twee betaalkaarten van verschillende bedrijven (Mastercard, Visa) te hebben. Vergeet niet internetbankieren te activeren. De auteurs gaan verder in op de voor- en nadelen van creditcards voor onderweg. Er is ook een interessante Revolut-betaalkaart, die zelfs zonder account werkt. Kortom: vertrouw niet alleen op contant geld of creditcards. Het is ideaal om alles te combineren en altijd minimaal 50USD van de laatste redding ergens verborgen te houden.

Vervoer op de weg

Hoe te besparen op transport tijdens het reizen?

Transportkosten zijn altijd een groot item op elke reis. Het is dus zeker geen goed idee om te proberen er geld op te besparen. Het boek bevat veel tips om goed te tracken en veel geld te besparen. Gebruik van nachtverbindingen: besparing van zowel accommodatie als tijd. Carpoolen: in tegenstelling tot het spoor betaald, maar vaak beduidend goedkoper en sneller dan ander wegvervoer. Dat doe je eenvoudig via internet. Gebruik lokale verbindingen die niet alleen voor toeristen zijn bedoeld. Kijk of er netwerkkaarten zijn voor de trein, bus maar ook voor het openbaar vervoer. Kortom: als je tijd hebt en je geniet ervan, zoek het dan op. Kijk anders op de websites van de vervoerders of er kortingen zijn of neem lokaal vervoer.

Accommodatie onderweg

Hoe u kunt besparen op accommodatie onderweg

Vooral op lange reizen is accommodatie het duurste item ooit, dus de auteurs van het boek gaan er vrij uitgebreid op in en bieden een aantal interessante opties. Hotels: hier loont het om niet alleen klassieke boekingssites te gebruiken, maar ook hun vergelijkers, die je vaak een betere prijs bieden, maar vooral een grotere selectie. De auteurs noemen ook een weinig bekende maar interessante mogelijkheid om deel te nemen aan de accommodatieve­iling. Hostels: een goedkopere optie voor accommodatie in kamers voor 2–20 personen. Hoe groter de kamers, hoe goedkoper natuurlijk. Onderlinge accommodatie: couchsurfing, hospitalitylub. Een interessante manier om gratis met vreemden te leven. Airbnb.com: betaalde woonruimte voor particulieren. Huur een kamer/appartement maar ook het hele huis. Ideaal voor meer mensen voor een lange tijd. Werken op boerderijen: werken voor voedsel en maaltijden. Een interessante kans om het land vanuit een iets ander perspectief te leren kennen. Tenten / slapen / slapen in de auto: gratis accommodatie. De auteurs presenteren applicaties met tips over plekken waar je zo kunt slapen. Housesitting: een interessante, zij het weinig bekende, manier om gratis in het buitenland te wonen en voor een vreemd huis te zorgen. Ruilen van woonruimte: de auteurs van het boek zullen je adviseren hoe je voor een bepaalde periode van woonruimte met iemand kunt ruilen. Kortom: onderweg is er een grote kans om veel geld te besparen als je bovenstaande opties probeert. Daarnaast is de keuze zo gevarieerd dat echt iedereen kan kiezen.

Een iets andere vorm van reizen

Hoe u kunt proberen anders te reizen

Aan het einde van het boek gaan de auteurs in enig detail in op andere dan klassieke vormen van reizen. Digitaal nomadisme: een nieuw fenomeen onder programmeurs, grafici, vertalers, enz., dwz degenen die niet fysiek op kantoor hoeven te zijn – werkgerelateerd reizen. Je vindt hier tal van tips om het eens te proberen. Vrijwilligerswerk: dat is echt een iets andere reis, waarbij je niet alleen kunt helpen, maar ook de locatie en de mensen tot in detail leert kennen. Luxe ervaringen met korting: verrassend genoeg vind je er ook tips om te besparen op exotische cruises, luxe accommodatie en zelfs een jetvlucht. Kortom: tegenwoordig is het geen probleem om te reizen en er tegelijkertijd geld voor te verdienen tijdens de reis, of om mensen in nood aan de andere kant van de planeet te helpen. Zelfs degenen die daarom geïnteresseerd zijn in luxe-ervaringen hoeven niet failliet te gaan.

Andere interessante tips en adviezen

Hoe u vreemde talen leert, onderweg goed eet of artikelen schrijft

Daarnaast adviseren de auteurs je als bonus hoe je sneller vreemde talen leert, een woordenboek zonder woorden gebruikt of teksten in het Chinees vertaalt met behulp van een camera en tekstherkennin­gssoftware. Ze geven je ook handige tips voor het schrijven van reisartikelen, het verkopen van foto's, het maken van video's of het organiseren van reisvertoningen.

Reisbijbel samenvatting

Een boek voor elke reiziger

Reisbijbel is een boek dat me enorm heeft gefascineerd. Voor beginnende reizigers is het naar mijn mening in feite een verplichte lectuur, die hun leven veel gemakkelijker zal maken en dankzij het veel overschrijdingen zal voorkomen. Het is een ideale lectuur voor mensen met een beperkter reisbudget, omdat het de essentie is hoe je onderweg geld kunt besparen. Zelfs voor ervaren reizigers brengt het veel interessante dingen met zich mee, vooral in de nieuwe trends in verband met toepassingen met betrekking tot internet en smartphones, die uw leven gemakkelijker kunnen maken. Dit boek is duidelijk een aanrader.

Applaus voor de auteur van het artikel!
Deel het:

Praktische informatie