Indonésie

Vloženo: 14.02.2021
Vhodné pro:
Cestovatele

Sumatra je rozlohou největší indonéský ostrov, celkově šestý největší ostrov na světě, s plochou přibližně šestinásobku České republiky. Je to ostrov mnoha kontrastů: nádherné neporušené přírody se spoustou přírodních krás a vzácných živočišných i rostlinných druhů, ale také zdevastované přírody s postupně mizejícím deštným pralesem a s tím i kriticky ohroženými zvířaty, jako je sumaterský slon, tygr, nebo orangutan.

Trek do deštného pralesa za orangutany

Máme v plánu dvě destinace na severu Sumatry, nejprve dvoudenní trek do deštného pralesa za orangutany, poté jezero Toba. Trek začíná v městečku Bukit Lawang, máme ho dlouho dopředu rezervovaný u místní cestovky. Ta nám zajistila i převoz z letiště v Medanu, kam jsme přilétli z Jakarty. Je to asi 90 km, ale cesta je v tak strašném stavu, že se nedá jet o mnoho rychleji než 30 km/h. Přespáváme v jakémsi místním vzdělávacím zařízení (které provozuje sestra Adiho, majitele cestovky). Následující den ráno vyrážíme do pralesa.

Autor: Vladimír Kučera © gigaplaces.com

Trek za orangutany den 1.

Z Bukit Lawangu vyrážíme přes říčku do pralesa, který je odsud na dohled.

Místní páv (?)

Větší část cesty prší, naši průvodci se smějí a říkají „Welcome in the rainforest.“ Naštěstí je teplo, takže to tolik nevadí. Zatím jsme potkali hromadu menších opic a stromy s podivnými kořeny. Dále něco, co vypadá trochu jako páv, ale neumí roztáhnout ocas, jako ten český. A taky pijavice, ty jsou docela protivné.

Orangutan

Konečně potkáváme hlavní atrakci našeho treku. V okolí žije několik orangutanů, včetně mámy s mládětem. Je vidět, že jsou zvyklí na turisty a rádi se předvádějí.

Noc pod přístřeškem

Adiho cestovka si v pralese vybudovala luxusní přístřešek na dřevěných pylonech, odhadem asi 20 km od Bukit Lawangu. Převlečeme se do suchého, rozvěsíme promoklé oblečení a chvíli si povídáme s průvodcem (učí nás karetní triky a taky se přiznává, že vystudoval konzervatoř, ale hudbou se tady uživit nedá). Pak usínáme jako batolata.

Autor: Vladimír Kučera © gigaplaces.com

Trek za orangutany den 2.

Ráno balíme a pozorujeme opice, kterých jsou tu mraky a jsou docela drzé. Průvodci posbírali odpadky do igelitového pytle, který přichystali, aby ho odnesli (v téhle oblasti už se naučili uvažovat ekologicky). Nicméně opice jsou proti, vyčíhají vhodnou chvilku, kdy není nikdo poblíž, pytel ukradnou a vyběhnou s ním na nejbližší palmu, kde ho postupně metodicky cupují na kousky. Tolik k ekologii.

Vydáváme se na zpáteční cestu, která má být kratší, protože sejdeme dolů k říčce a po ní máme doplout do Bukit Lawangu na raftech. Ukazuje se, že raft v místním pojetí je několik svázaných nafouklých automobilových duší. Každý z nás má strčit zadek do jedné z nich a průvodci nás navigují peřejemi pomocí dlouhého bidla. Zadky, namočené ve vodě, nás pěkně studí. Říčka pramení na svahu dvoutisícové hory a je fakt dost studená. Naštěstí jsme za necelou hodinu zpátky v Bukit Lawangu a než dojdeme k naší ubytovně, zadky nám uschnou.

Komunita Gotong Royong

Zbytek dne trávíme v okolí naší ubytovny/školicího centra. Je to vlastně samostatné městečko s názvem Gotong Royong, asi dva kilometry od Bukit Lawangu. Trochu to připomíná naše zahrádkářské kolonie, akorát tady lidi bydlí nastálo. Občas tu je nějaký chlívek s kozou nebo něčím podobným, ale jinak tu asi spíš většina lidi přespává a jezdí každý den někam za prací, i když netuším kam. V Bukit Lawangu je hromada hotýlků, restaurací a kaváren pro turisty, tak možná tam. Domky jsou tu hodně jednoduché, ale nevypadají nijak uboze. Samozřejmě místním dost pomáhá, že nemusejí řešit topení. Koneckonců jsme na rovníku.

Cesta k jezeru Toba

Následující den ráno nás řidič z cestovky bere na cestu k jezeru Toba. S Adim jsme se dohodli, že v ceně byl odvoz na letiště v Medanu, něco jsme připlatili a místo do Medanu jsme domluvili odvoz do Parapatu na přebu jezera Toba. Po cestě se fotíme u sopky Gunung Sinabung. O týden později kolují po internetu videa, jak tahle sopka vybuchla a zasypala okolí tunami popela, který vystoupal až do výše asi 8 km. To je v Indonésii už poněkolikáté, předtím jsme jen těsně stihli odletět z Bali, když v den odletu večer vybuchla Gunung Agung a kvůli špatné viditelnosti se rušily lety. Podobně si pšoukla Krakatoa pár dnů poté, co jsme ji navštívili. Asi se dá mluvit o štěstí, ale jak se ukáže později, tak moc nám nakonec zase nepřálo.

Autor: Vladimír Kučera © gigaplaces.com

Zastávka u severního cípu jezera Toba

Poslední zastávka je už na dohled jezera Toba. Je to nádherný přírodní úkaz. Původně tu byla sopka, která kdysi dávno vybuchla a propadla se; zůstala po ní kaldera, která se zalila vodou. Z vody se ale postupně vynořil ostrov Samosir, který vyplnil větší část jezera, takže z jezera zbyl jenom takový prstenec okolo ostrova.

Ostrov Samosir

Máme rezervováno ubytování v městečku Tuk-tuk, asi nejturističtějším místě ostrova. Jezdí sem přívoz z Parapatu, kde nás vyložil řidič. Plánujeme tu strávit několik dnů a prozkoumat spoustu míst. Třeba pozůstatky sídel kultury Batak, etnika, které tu ještě v první polovině 20. století provozovalo rituální lidožroutství. Nedaleko Tuktuku je muzeum této kultury, včetně staveb s originálním tvarem střech. Spousta moderních domků na ostrově má střechu stejného tvaru a odkazuje tak právě na tuto kulturu. Kdo by nechtěl bydlet v domku, v jakém před sto lety žili lidožrouti.Také plánujeme zajet k jednomu z jezírek na ostrově Samosir. Na některých jsou i ostrůvky. Dostat se na některý z nich, udělal bych si fotku na ostrově, který je na jezeře, které je na ostrově, který je na jezeře, které je na ostrově. Matematik by v tom už začal hledat rekurzi. Bohužel nám osud nepřeje. Náš syn Martin začal mít vysoké horečky a je mu zle. Nemáme úplně důvěru v kvalitu zdejší zdravotní péče, takže urychleně opouštíme jezero Toba, přesouváme se do Medanu, a odtud co nejrychleji do Singapuru, kde jsme stejně původně plánovali konec naší cesty, akorát jsme si ho představovali jinak. Po domluvě s pojišťovnou, která nám dala na výběr několik singapurských nemocnic, jedeme s Martinem do jedné z nich. Udělají mu nějaké testy, dají mu hromady paralenu a máme přijít zítra. To už si ho tam nechají, má horečku Dengue. Tím poněkud neslavně skončilo naše cestování po Sumatře, ale třeba se jednou vrátíme. Je tu krásně a zatím, až na výjimky, tu není tolik turistů, aby pokazili dojem autentičnosti. Kromě jezera Toba jsme uvažovali i o nějakém vysokohorském treku. Nejvyšší vrchol Sumatry Kerinci měří 3805 m, je to dvoudenní trek, to určitě stojí za úvahu.

Výlet na vyhlídku Sky Bridge

Výlet na ostrovy Phi Phi

Plavba z Phi Phi na Krabi

Hodnotilo již 0 cestovatelé

Láká tě Indonésie? Tak na co ještě čekáš!