Turistický okruh nad Košovem

Vyhlídka na celé severní Čechy

Napsal/a 2409 článků a sleduje jej/ji 241 cestovatelů
Vloženo: 03.10.2015

I přesto, že přes Košov vede jedna z větví Zlaté stezky Českým rájem spojující vyhlídkové vrcholy Kozákov (744m n. m.) a Tábor (678m n. m.) a další řada turistických cest, nechodí zde mnoho výletníků. Přitom tato krátká vycházka po náhorní pláni v okolí nevýrazného vrcholu Ředice (649m n. m.) skýtá úžasné výhledy na všechny zajímavé oblasti Severních Čech – Krkonoše, Jizerské hory, Český Ráj, Kokořínsko, Máchův Kraj a v dálce i Lužické hory.

Morcinov

Tato zhruba hodinová procházka začíná v Košově, malé vísce ležící v sedle Kozákovského hřebene  hned pod vrcholem Tábor. Od hlavní silnice si můžete popojet ještě necelý kilometr k turistickému rozcestí Košov (je zde výrazný orientační bod – transformator). Odtud už stoupejte po cestě značené hned třemi barvami (žlutá, modrá a zelená) vzhůru do kopce. Pod vámi v malém údolíčku leží chalupářská osada Morcinov s několika pěknými roubenkami.

Golfové hřiště Košov

Po levici budete mít, za nízkým tůjovým plotem, golfové hřiště Košov. Je zde i nezbytné malé jezírko.

Krásné lidové stavení

Těsně před koncem výstupu se odpojuje zelená turistická cesta vedoucí dál na malou zříceninu hradu Kozlov a dál k železniční stanici Cidlina. Jen o kus dál, na jižní konci Morcinova je velmi krásná roubená chalupa.

Rozcestí u křížku

Jen o pár metrů dál je rozcestí u křížku. To jste už skoro na vrcholu Ředice (649m n. m.), která spíš než kopec vypadá jak zvlněná náhorní pláň. Zde se odpojuje žlutá turistická cesta klesající přes hluboký les do Libuně a dál do centra Českého ráje. My budeme dál pokračovat po modré

Výhled na Český ráj

Po dalších pár desítkách metrů se dostanete na nejvyšší místo půtování a před vámi se otevře nádherný výhled na celé severní Čechy. Je zde i lavička, tak si zde můžete sednout a dlouze se kochat. Západním směrem uvidíte celý Český ráj včetně Trosek a Vyskeře. V dáli pak Bezděz a kopečky Kokořínská včetně Vrátenské hory.

Balkón nad údolím Jizery

Můžete si na této vyhlídce připadat trochu jak na nějakém balkónu nad severními Čechami – 400 výškových metrů pod vámi je celé údolí Jizery s Turnovem a na obzoru desítky kopců Lužických hor. Dominantně z kraje ční zalomené Ralsko.

Kozákov a Ještěd

Vyhlídkový balkón je způsoben tím, že se zde Kozákovský hřeben stáčí relativně prudce k severu. Na obzoru je vidět i krásný vrchol Ještědu.

Jizerský a Krkonošský hřeben

Severní obzor je vyplněn „nekonečným“ hřebenem Jizerek a Krkonoší.

Osada a říčka Popelka

Kousek pod vyhlídkovou lavičkou je další rozcestí. Modrá turistická cesta začne klesat dolů přes osadu Rváčov do Rovenska pod Troskami. My však zahneme doprava po trase cyklostezky 4017. Čeká nás necelý kilometr pochodu do chalupářské osady Popelka – stále s krásným výhledem západním směrem. V Popelce pramení i stejnojmenná ře­ka.

Roubenky u rozcestí

V osadě Popelka se napojíte na hlavní červenou turistickou trasu po které se budeme vracet zpět do Košova. O kus dál jsou pěkné, udržované roubenky. Ty jsou postavené u rozcestí Zadní Popelka, kde si můžete tento výlet rozšířit alternativně o procházku ke skokanským můstkům.

Skokanské můstky nad Lomnicí

Pokud se chcete podívat ke skokanským můstkům čeká vás necelý kilometr chůze jedním směrem zalesněným údolím říčky Popelka. Největší z můstků funguje i jako zajímavá vyhlídka po okolí.

Prudký výstup

Od roubenek na rozcestí vás čeká nejprudší část výstupu zpět na náhorní planinu. Krajina okolo je stále velmi malebná. Z kopce je to už asi jen půl kilometru zpět ke transformátoru.

Součást gigalistu

Giga List: Nejkrásnější túry Českého ráje

Český ráj to je oblast pro turisty zaslíbená. Najdete tu krásné stezky skrz slavná skalní města, úchvatné výhledy na kaňon Jizery… pokračovat ve čtení

Giga List: Nejkrásnější výlety na Kozákovském hřebenu

Kozákovský hřeben je nižší část dlouhého hřebene Ještědsko-Kozákovského. Nachází se východně od Jizery a ve své větší části je… pokračovat ve čtení

Součást gigalistu

Giga List: Nejkrásnější výlety z Lomnice nad Popelkou

Lomnice nad Popelkou je typické Podkrkonošské město i když leží na severním svahu Kozákovského hřbetu přímo pod vrcholem kopce… pokračovat ve čtení

Láká tě Česká republika? Tak na co ještě čekáš!