Česká republika

Napsal/a 28 článků a sleduje jej/ji 3 cestovatelé
Na kole na Lovoš a několik zřícenin
Vloženo: 03.05.2020

České středohoří je plné výrazných kopců, jejichž vrcholy vyloženě lákají ke zdolání. Tento článek může být malou inspirací, jak během jednoho dne zdolat na kole (a částečně pěšky) hned pět z nich a k tomu ještě navštívit čtyři zříceniny. Okruh není příliš dlouhý, zhruba 41 km s převýšením 1 100 – 1 200 metrů, ale vzhledem k tomu, že na každém vrcholu se vyplatí chvíli zůstat, počítejte s časem kolem 7 hodin. Trasa se dá absolvovat na trekingovém kole, v některých úsecích je však lepší horské.

Oparno

Okruh začíná ve Velemíně, kde je možné případně nechat auto na malém parkovišti u obecního úřadu. Od obecního úřadu se vydáme nejdříve po silnici po zelené, ze které záhy odbočíme vpravo a ulicí V Gruntu se napojíme na modrou turistickou stezkou. Modrá vede po příjemné cestě údolím kolem Milešovského potoka, podjedeme dálniční most a brzy jsme u Oparenského mlýna. Zde odbočíme doprava po zelené a čeká nás první krátké stoupání po lesní pěšině ke zřícenině hradu Oparno. Z hradu se dochovaly poměrně masivní zbytky zdí a malý zbytek starého sklepení. Je z něj také pěkný výhled do okolí, kterému dominuje Milešovka.

Kybička

Po prohlídce zříceniny následuje krátký sjezd do stejnojmenné vesničky. Na rozcestí u železničního mostu se dáme doprava po cyklostezce č. 25 a souběžné modré, pomalu stoupající vesnicí. Před koncem vesnice odbočuje modře značená stezka doleva, nejkratší cestou na vrchol Lovoše. Pro cyklistu je ale pohodlnější pokračovat stále dál po cyklostezce až k malému parkovišti (kousek od dálnice) a teprve zde odbočit doleva po žluté turistické stezce, která nás po pohodlné lesní cestě dovede až k rozcestí Lovoš (ovšem k vrcholu zbývá ještě kus cesty a přes 200 výškových metrů, pokud se dá věřit údaji o nadmořské výšce na rozcestníku). Z rozcestí pokračujeme doprava, tentokrát opět po modré. Po zhruba 250 metrech se dostaneme do sedla mezi Lovošem vpravo a jeho nižším sousedem, Kybičkou (někdy nazývaným Malý Lovoš) vlevo. Až na Kybičku nevede značená cesta, ale vede tam vyšlapaná pěšina, která se dá na horském kole s trochou šikovnosti i vyjet. Ale je možné také nechat kolo v sedle a na vrchol dojít pěšky – vrchol je vzdálen jen asi 300 metrů. Pěšina vede nejdříve k Panenským kamenům, kam je značená jako naučná stezka a odkud je první pěkný výhled a pak už neznačená pokračuje až na vrchol Kybičky, odkud se opět naskýtá pěkný výhled směrem k Lovosicím, Žernoseckému jezeru a Radobýlu.

Lovoš

Sjedeme nebo sejdeme zpět do sedla a vrátíme se na modrou. Máme před sebou už jen poslední kilometr k vrcholu Lovoše. Cesta je nyní o poznání strmější, ale upravená a dobře sjízdná. Konec konců sem po ní jezdí i auta provozovatelů turistické chaty na vrcholu. Z vrcholu je parádní kruhový výhled. Nejvýraznějším vrcholem je samozřejmě opět Milešovka, vpravo od ní je o něco nižší Kletečná. Dále je vidět např. Klapý se zříceninou Hazmburku na jeho vrcholu, Ostrý, na jehož vrcholu jsou také zbytky hradu a řada dalších kopců.

Sjezd

Z vrcholu po stejné cestě sjedeme opět do sedla mezi Lovošem a Kybičkou. Odtud je možné k dalšímu cíli pokračovat dvěma různými cestami. Jednodušší variantou je sjet po modré a následně žluté až k silnici z Oparna, po které vede cyklostezka č. 25 (odkud jsme začínali stoupání na Lovoš) a přes Režný Újezd a Boreč, stále po cyklostezce č. 25, dojet až k rozcestí Košťálov. Náročnější, ale pro leckoho možná zajímavější, je sjet ze sedla po zeleně značené turistické stezce do Lovosic. Sjezd je především v první části poměrně strmý, po úzké pěšině a rozhodně je vhodnější mít zde horské kolo. Po zelené pokračujeme až téměř do centra Lovosic, ulicí Dlouhá, dokud nenarazíme na modrou odbočku vedoucí ulicí Krátká. Stále po modré opustíme Lovosice, projedeme Vchynicemi, odkud budeme pokračovat po zelené do Radostic, kde se na chvíli opět zbavíme asfaltu. Zelená nás dovede až k již zmíněné cyklostezce č. 25, po které (už zase po asfaltu) dojedeme k rozcestí Košťálov.

Košťál

Na rozcestí odbočíme doleva po červené a po krátkém, ale strmém stoupání se po lesní pěšině dostaneme až na vrchol Košťálu, kde se nachází druhá zřícenina dnešního programu – Košťálov. Dodnes se dochovaly výrazné zbytky hradního paláce.

Výhled z Košťálu

Z vrcholu je opět nádherný kruhový výhled a kromě kopců Českého středohoří je možné zahlédnout například i Říp s jeho nezaměnitelnou siluetou (na této fotce ho ovšem nehledejte).

Skalka

Z Košťálu sjedeme zpět na cyklostezku č. 25, po které budeme pokračovat do Sutomi a dále do Vlastislavi. Zde se nachází jednak zámek Skalka, ale hlavně zřícenina hradu Skalka, která je na malém návrší, hned vedle zámku. Z hradu se zachovala především mohutná věž.

Plešivec

Z Košťálu ke Skalce to jelo téměř samo, zato nyní před sebou máme další stoupání. Před koncem Vratislavi opustíme cyklostezku a odbočíme doleva po červené a pomalu stoupáme vzhůru přes osadu Chrastná. Zatímco v dáli se za námi stále tyčí výrazný Košťál, před námi je další vrchol, možná o trochu méně výrazný, ale přesto lákavý a taktéž slibující nádherné výhledy – Plešivec.

Vrchol Plešivce

Plešivec je uvnitř oplocené obory a červená značka tak vede jen po jejím okraji kolem plotu. V jednom místě je však naštěstí umožněno legálně plot přelézt a po vyznačené stezce se vydat na vrchol. Znamená to ovšem nechat kolo u plotu a dále pokračovat pěšky (na kole by většina z nás stejně asi daleko nedojela). Vrchol je od plotu sotva 250 metrů, ale převýšení činí kolem 50 metrů. V posledním úseku vede stezka v podstatě po skále a už během výstupu se otevírá nádherný výhled.

Výhled z Plešivce

Na samotném vrcholu je prostor sotva několik metrů čtverečních a výhled splňuje předchozí očekávání. Až na několik málo stromů je vrchol úplně holý a výhledu tak nic nebrání. Z mnoha kopců asi nejvíce zaujme Lipská hora, Košťál a samozřejmě opět Milešovka. Při pohledu opačným směrem spatříme i dnešní poslední cíl, Oltářík.

Oltářík (Hrádek)

Po návratu k plotu pokračujeme po červené. Po několika stech metrech se napojíme znovu na silnici, projedeme přes vesnici Děkovka a na stejnojmenném rozcestí kus za vsí odbočíme vlevo na modrou. Modrá zpočátku vede po široké, mírně stoupající, lesní cestě. Na dalším rozcestí zatočíme opět doleva a ze široké cesty se brzy stane úzká, celkem strmě stoupající pěšina. Vrchol tvoří mohutná skála, na kterou nemá smysl se drápat na kole, vhodnější je nechat kolo na prostranství pod vrcholem a zbytek vyjít pěšky. Vrchol Oltáříku je druhým nejvyšším bodem tohoto okruhu a je pouze o 4 metry nižší než Lovoš. Nahoře se rozkládá stejnojmenná zřícenina. V názvech může být však trochu zmatek, protože jak kopec, tak i zřícenina se mohou označovat někdy jako Oltářík, jindy jako Hrádek.

Výhled z Oltáříku

Zřícenina je do jisté míry podobná nedalekému Košťálovu, ale přesto je každá z nich jedinečná a obě patří k nejkrásnějším místům Českého středohoří. Výhled je zde opět kouzelný a při pohledu na západ si můžeme zrekapitulovat celou cestu. Vidíme Plešivec, Skalku, Košťál i Lovoš. Jen níže položené Oparno se dá spíše jen tušit a Kybička je z této strany schovaná za Lovošem.

Zpět do Velemína

Zbývá už jen návrat do Velemína. Nejdříve se vrátíme zpět na rozcestí Děkovka a odtud už je více možností, kudy se dostat do Velemína. Jednou z nich je pokračovat dále po červené, nejdříve po silnici, pak po lesní pěšině, až do Lhoty, kde se vrátíme na silnici a pojedeme dále do Mrsklesů a Medvědice. Silnice vede kolem Lipské hory, která z některých míst vypadá vskutku impozantně. Na její vrchol je ale vhodnější vyrazit spíše pěšky a tak jí necháváme za sebou a pokračujeme do Kocourova. Za ním se dáme doleva. Poslední stoupání nás dovede do sedla pod vrchem Ostrý, s další zříceninou na vrcholu. Pokud máte ještě dost sil, určitě stojí za návštěvu. My si jí však necháme na jindy a sjedeme do Milešova, ze kterého pak po zeleně značené turistické trase brzy dorazíme zpět do Velemína.

Součást gigalistu

Giga List: Nejkrásnější výlety v Českém středohoří

České středohoří je jedna z nejzajímavějších oblastí České republiky. Nad jinak plochou krajinou se zde tyčí desítky krásných… pokračovat ve čtení

Nejkrásnější výlety v Českém středohoří

Hodnotilo již 1 cestovatel

19.04.2020 11:52
Výborný

Láká tě Česká republika? Tak na co ještě čekáš!