Německo

Napsal/a 28 článků a sleduje jej/ji 3 cestovatelé
Na kole na Großer Arber/Velký Javor
Vloženo: 16.02.2020

Kromě toho, že je Großer Arber neboli Velký Javor se svojí nadmořskou výškou 1 456 m nejvyšším vrcholem Šumavy, patří také mezi ty nejsnáze rozpoznatelné šumavské vrcholy díky své nezaměnitelné siluetě s dvojici zdaleka viditelných radarů. Jeho okolí je protkané hustou sítí značených i neznačených cest a nabízí tak nepřeberné množství variant, kudy se dostat na vrchol. Jednu z nich, tentokrát pro cykloturisty, popisuje tento článek.

Cíl na dohled

Trasa vede převážně po zpevněných lesních cestách, některé úseky jsou po kamenitých pěšinách a část trasy vede po silnicích. Je tak vhodná pro trekingová nebo možná lépe horská kola. Na mnoha místech je však možné zvolit mezi několika alternativami a technicky náročnějším úsekům se lze vyhnout (za cenu mírného prodloužení trasy). V základní variantě je dlouhá kolem 50 km s převýšením cca 1 500 m. Trasa začíná (a také končí) v Železné Rudě. Nejdříve se vydáme po cyklostezce 2072 do Alžbětína a dále na hraniční přechod Železná Ruda/Bayerisch Eisenstein. Odtud nás čeká první stoupání. Za hraničním přechodem odbočíme doprava a po hlavní silnici (část lze objet vedlejšími uličkami) stoupáme vzhůru. Na konci městečka, v místě zvaném Neuhütte, odbočíme doleva na lesní cestu Gläserner Steig, v mapě značenou černou barvou. Jedná se o pohodlnou mírně stoupající cestu. Místy se otevírá výhled na Velký Javor. Brzy dorazíme k chatě Burglengenfelder-Hütte odkud je to již jen 1 km trochu strmějšího stoupání k vesničce Brennes v nadmořské výšce zhruba 1 030 m. Alternativně je možné celou trasu z Železné Rudy do Brennes jet i po silnici.

Brennes

Z Brennes je možné pokračovat po červené Wanderweg 9 vedoucí přímo na vrchol Velkého Javoru. My se však budeme stále držet černé Gläserner Steig. V Brennes mineme lyžařskou školu se stylovým plotem a zvolna klesáme k horskému hotelu Mooshütte a dále ke Kleiner Arbersee.

Kleiner Arbersee

Za pár minut už jsme u Kleiner Arbersee. Český název Malé Javorské jezero možná trochu klame, správnější by možná bylo Jezero Malého Javoru. Stejně tak klame fotka níže, na které je vidět pouze malá část jezera s restaurací na protějším břehu. Ve skutečnosti je jezero poměrně velké (6,36 ha), jen o málo menší než Großer Arbersee (Velké Javorské jezero, ale správněji možná Jezero Velkého Javoru). Ale určitě je romantičtější než Großer Arbersee. Kolem dokola je obklopeno lesy, na hladině je několik plovoucích ostrovů a nad jezerem jsou vidět vrcholy Malého i Velkého Javoru. Kolem jezera vede naučná stezka.

Nejnáročnější úsek

Restaurace u jezera láká k návštěvě, ale doporučuji si dát maximálně něco lehkého, jelikož je před námi nejnáročnější úsek celého okruhu – stoupání do sedla mezi Malým a Velkým Javorem, které je o téměř 400 metrů výše. Opustíme Gläserner Steig a budeme pokračovat po Fernwanderweg E6. První dva kilometry vedou po pohodlné zpevněné cestě. Radost z jízdy trochu kazí pouze v některých místech docela příkrý sklon cesty. Po 2 km dorazíme na rozcestí. Značená cesta odbočuje doleva. Rovně pokračuje zpevněná cesta již bez značení. Pokud se po ní vydáte, dovede vás oklikou kolem Malého Javoru až do sedla (resp. v tomto případě není nutné zajíždět přímo do sedla, ale je možné pokračovat rovnou dál na Velký Javor). Zajímavější variantou je ale odbočit doleva a pokračovat po značené trase. Tato varianta je kratší a užijete si při ní krásného výhledu do krajiny. Jistou nevýhodou této trasy je to, že z pohodlné cesty se zde stane kamenitá, směrem vzhůru špatně sjízdná pěšina (za mokra spíše nesjízdná) a tak velká část cyklistů zde půjde pravděpodobně pěšky a ty trénovanější zde pojedou rychlostí pomalé chůze (a zapotí se při tom mnohem více než při chůzi). Ale je to jen jeden kilometr a nahoře v sedle se nachází další chata s restaurací, kde je možné doplnit síly – Chamer Hütte.

Výhled na Kleiner Arbersee

Od chaty si můžete odskočit na vrchol Kleiner Arberu, který se tyčí do výšky 1 384 m n. m. (lépe asi pěšky než na kole). Po návratu k chatě je na výběr několik možností, kudy pokračovat k vrcholu Großer Arberu. Nejkratší variantou je pokračování po Fernwanderweg E6 (souběžná žlutá a zelená), která je ale spíše pro pěší turisty. Další alternativou (delší, ale pohodlnější – zpevněná a posléze štěrková cesta) je pokračovat po zelené Wanderweg 3, pak se po neznačené spojce (Auerhahnstraße) napojit na Wanderweg 3a, která nás ale po chvíli opustí odbočkou vlevo. My se budeme stále držet na široké cestě až se znovu napojíme na Fernwanderweg E6. Před rozcestím Bodenmaiser Mulde zatočíme prudce doleva a čeká nás závěrečné stoupání. Kousek před samotným vrcholem je krátká odbočka na vyhlídku, odkud je úžasný výhled mj. na Kleiner Arbersee.

Vrchol

Od vyhlídky je to už jen pár metrů na vrchol. Kolo je ovšem nutné nechat na kraji vrcholové plošiny, dále se s ním nesmí. Na vrcholové plošině je několik skalisek, na nejvyšším z nich je umístěn kříž. Panorama poněkud ruší dvě obrovské kopule vojenských radarů, ale za ty roky už k Velkému Javoru tak nějak patří.

Großer Seeriegel

Největším ze skalisek, na které se dá vylézt a ze kterého je pořízena i předchozí fotka, je Großer Seeriegel. Na jeho úpatí je malá dřevěná kaple a shora je krásný výhled na Bavorský les.

Bodenmaiser Riegel

Z Großer Seeriegelu je pořízena i tato fotka s výhledem na další skalisko na vrcholové plošině – Bodenmaiser Riegel. I na něj se dá vylézt.

Sjezd

Dalším cílem je Großer Arbersee, které je zhruba o 500 metrů níže. Opět je zde několik možností kudy se k jezeru dostat. Pro cyklisty je asi nejvhodnější sjet zpátky kolem Bodenmaiser Mulde, pak odbočit doleva a po Auerhahnstraße se napojit na Wanderweg 3a a dále po některé z cest (ať už značených nebo neznačených) sjet na silnici Arberseestraße, která nás dovede až k jezeru.

Großer Arbersee

Na okraji jezera je parkoviště s restaurací. Projíždějící auta tak docela ruší atmosféru místa. Nicméně i kolem Großer Arbersee vede naučná stezka, na které si člověk přece jen může tu atmosféru užít trochu více.

Návrat do Železné Rudy

Zpět do Železné Rudy opět vede mnoho cest a tak záleží jen na vás, kterou si vyberete. Jedna z možností je sjet po silnici do vesničky Regenhütte, kde se napojíme na cyklostezku REG,EV13, která nás převede na druhou stranu řeky Großer Regen, podjedeme silnici a železniční viadukt a vjedeme do Národního parku Bavorský les. Po příjemné lesní cestě vedoucí kolem říčky Große Deffernik pak dojedeme až na turistický hraniční přechod Debrník/Ferdi­nandstahl (foto níže). Odtud budeme pokračovat po naučné stezce Sklářská/Utajená obrana železné opony, která nás kolem několika vojenských objektů dovede až do Železné Rudy.

Poznámka: Většina trasy v Německu vede po cyklostezkách, které jsou v terénu (a v tištěných cykloturistických mapách) vyznačeny. Na turistické mapě serveru mapy.cz však bohužel vyznačeny nejsou, proto jsem se pro lepší orientaci při popisu držel názvů turistických tras tak, jak jsou uvedeny na mapy.cz.

Výstup na Špičák a Svaroh

Velká cesta malého kluka na Šumavu

Výstup na Ostrý a Velký Kokrháč

Rejštejn

Součást gigalistu

Giga List: Nejkrásnější túry na Šumavě

Šumava nabízí z českých pohoří nejvíce vrcholů přes tisíc metrů nad mořem i když většina z nich není moc výrazná. Při túrách na… pokračovat ve čtení

Nejkrásnější túry na Šumavě

Hodnotilo již 1 cestovatel

01.02.2020 18:24
Výborný

Láká tě Česká republika? Tak na co ještě čekáš!