Kypr

Kypr – západní pobřeží a hory

Koupání a úžasné kostelíky v horách

Martin Javorský
Napsal/a 273 článků a sleduje jej/ji 14 cestovatelů
Kypr – západní pobřeží a hory
Vloženo: 05.06.2020

Kypr je již dlouho velmi populární destinací a zejména východní oblast kolem Ayia Napa je již opravdu velice přelidněná davy, převážně britských a ruských turistů. Rozhodli jsme se proto prozkoumat západ Kyperské republiky, kde se kromě pobřežních letovisek nachází i horský masiv Trodos s řadou vesniček, kam dosud turistický ruch doléhá jen zčásti.

Úvod

Cestu zahajujeme na letišti v Larnace, kde si půjčujeme auto. Šetříme, takže jsme si objednali malé autíčko s manuálním řazením. To skýtá pro řidiče jedinečnou příležitost si kromě změny řidičských stereotypů rovněž procvičit své motorické schopnosti a postupně omezovat čas trávený šátráním po kabině a hledáním řadicí páky na opačné straně sedačky :-).
Jako velmi praktické se nám zdá, že všechna auta z půjčovny mají červenou registrační značku. Díky tomu lze na silnici snadno identifikovat auta, která řídí troubové, kteří si nejsou jisti, na které straně vozovky mají jet, jak se předjíždí a netuší, jak se dává přednost. Naštěstí všechny větší křižovatky jsou kruhové objezdy. Na to, že nebezpečí číhá zprava a musíme si proto hlídat hlavně pravé zrcátko si ale zvykáme jen pomalu.
Za základnu jsme si vybrali okolí města Pafos, které bylo kdysi hlavním městem Kypru a je mytologicky spojenou s bájnou bohyní Afrodité. Přesun asi 150 km byl po pěkné a ne příliš plné dálnici, takže nám uběhl rychle.
První den jsme se rozhodli prozkoumat místní vyhlášené pláže. No popravdě jsme čekali trochu víc, všude plno slunících se lidí, ve vodě jich sice tolik nebylo, ale přesto jsme si ověřili, že nejsme ty pravé plážové typy. Snažili jsme se prozkoumat více pláží, ale žádná nás neohromila, dokonce ani vyhlášená Coral beach nám nepřišla tak mimořádná.
Bohužel na vzdálenější a obtížněji dostupnou pláž Lara, kde se líhnou želvičky, jsme se našim autíčkem nedostali.
Zajeli jsme samozřejmě i do centra nedalekého Pafosu, kde jsme kromě města věnovali většinu času prohlídce archeologického parku Nea Pafos, což je rozsáhlé naleziště starověkého města založeného koncen 4. st. př. n. l. s mnoha opravdu úžasnými pestrobarevnými mozaikami. Právem jsou tyto mozaiky, popisující řadu mytologických příběhů, zapsány na seznamu světového dědictví Unesco. Kromě tohoto parku ještě město nabízí turistické korzo podél přístavu a návštěvu pevnosti chránící starý přístav. Nás ještě zaujala bazilika Hrysopolitissa obklopená archeologickým areálem. Za pozornost stojí fakt, že na tomto místě se konají křesťanské bohoslužby od 4. století až dodnes.
Další den jsme věnovali průzkumu severního pobřeží v okolí města Polis. Zde jsme neodolali lákání turistických naháněčů a nastoupili na výletní loď. Výlet lodi do Modré Laguny potvrdil, že je tu krásné moře, ale i to, že o tom už ví sakra hodně lidi. Koupáním jsme se příjemně osvěžili a vyrazili jsme dále.
Na Kypru se pěstuje kult Afrodité a jmenuje se po ní kdeco. Nemohli jsme si proto nechat ujit i návštěvu místní turistické pasti zvané Afroditina lázeň. V tomto případě jde o mělké jezírko pod skalou obrostlou vzrostlými a hustými stromy. Spadané listí se v jezírku rozkládá, takže ani protékající voda nezabraňuje nepříjemnému zápachu. Spolu se silným zastíněním působí místo bohužel spíše nevábně nežli jako místo, kde se koupala proslulá bohyně krasy. Ještě že se tu nevybírá vstupné a i parkováni je zdarma :-))). Přínosem je, že je tu chládek, takže procházka po lesní (jak jinak než pojmenované po Afroditě) cestě je příjemnou změnou.
Následující den v této oblasti jsme věnovali zelenému srdci Kypru – pohoří Trodos. Nezajímaly nás až tolik místní vesnicky, z časových důvodů jsme pohrdli širokou nabídkou rozmanitých horských treků a ochutnávek místních vín. Místo toho jsme projeli místy poněkud divoké horské silničky, abychom mohli navštívit místní unikátní ortodoxní památky. Je tu celkem 10 horských kostelíku a klášterů postavených v období 11. až 15. století, které jsou od roku 1985 zapsány na seznam světového dědictví UNESCO pro svou mimořádnou architekturu a zejména unikátní pestrobarevné fresky. Jsou rozesety po celé oblasti a zajet k některým je i trochu řidičský oříšek, a tak jsme jich za celý den stihli navštívit jen pět.
Malý kostelík Archangelo Michail je zastrčený v uličkách vesničky Pedoulas vypadá na první pohled spíš jako horská stodola. Při bližším ohledání zjistíme, že pod mohutnou střechou, která chrání stavbu před přívaly sněhu se ukrývá i zvonička. Kostelík je naštěstí otevřený, a tak nemusíme složitě shánět správce, aby nám odemkl. Jakmile vstoupíme do potemnělého interiéru, jsme ohromeni. Dlouho obdivujeme fresky, zobrazující scény z e Starého i Nového zákona, kterými je pomalovaný celý interiér.
Jedeme dál a stoupáme stále užší strmou cestou nad vesnici Moutollas ke kostelíku Panagia tou Moutoula a doufáme, že se nám někde naskytne místo, abychom se pak otočili. Tento maličký kamenný kostelík se osamoceně vypíná na kopečku nad vesnicí a sousedí s velmi pěkným hřbitůvkem v místním stylu. Nejen na tomto hřbitově se můžeme přesvědčit, že trauma z vojenského konfliktu s Tureckem v roce 1974 je stále živé.
Jízda uzoučkými křivolakými uličkami vesnice Kalopanayiotis završená přejezdem úzkého mostku a prudkým stoupáním nás dovede ke klášteru Agios Ioannis Lambaditis. Jde o na místní poměry poměrně rozsáhlý komplex obsahující tři složené kostely postupně stavěné od 11. století, dále muzeum ikon a obývací a učební prostory pro mnichy. Tady potkáváme i pár turistů, které sem zavezl džípem místní průvodce. Určitě ví proč. Je to skutečná perla mezi těmito památkami. Jsme naprosto unešení freskami, které představují opravdový vrchol malířského umění.
Nedaleko hlavní vesnice celé oblasti Kakopetria leží kostel Agios Nikolaos tis Stegis a je k němu z dobré silnice snadný příjezd. O tom, že je častým cílem turistů svědčí poměrně rozsáhlé parkoviště. Nyní je naštěstí prázdné, můžeme si tedy kostel a jeho zajímavé okolí v klidu projít. Tento kostel je na místní poměry poměrně velký a jeho mohutná střecha jistě poskytuje dobrou ochranu před zimními přívaly sněhu. Fresky opět nezklamaly, obdivujeme zejména Pannu Marii kojící Ježíška, Ukřižování, Narození a Nosiče myrhy.
Dva kostelíky Panagia tis Podythou a Panagia Theotokou leží blízko sebe a jsou obvykle zamčené a není snadné si opatřit klíče. Přesto to zkoušíme. Kostelíky jsou poměrně dostupné, protože leží jedné z hlavnějších silnic, ale jsou opuštěné kus za vesnicí Galata. Zastavujeme a zjišťujeme, že kostely jsou zamčené, je na nich sice řecky napsáno kdo má klíče a jak se mu dovolat, ale naše znalost řečtiny je mizivá. Máme ovšem neuvěřitelné štěstí, po chvilce totiž na silnici zastavuje autobus plný asijských turistů. Ti mají, jak je jejich zvykem, vše perfektně zajištěné, po chvilce přijíždí místní správce a kostely odmyká. Bohužel podrobný výklad v řečtině a japonštině nás příliš nezaujal.
Čas se nachýlil a čeká nás dlouhá cesta přes hory zpět na pobřeží. Viděli jsme pět mimořádných staveb a vlastně zároveň i galerií, což za ty cestovní komplikace určitě stálo. Byl to náročný den, ale užili jsme si to. Fakt paráda, ta nepohodlná cesta stála za to! Na koupání ovsem nezbyl čas, jen taktak jsme stihli západ slunce na naše večerní pivo.
Bohužel nazítří je již čas návratu, a tak další den odjíždíme podél pobřeží zpět na východ. V rámci místního vyznáváni kultu Afrodity jedeme nejprve navštívit slavnou Afroditinu pláž, kde se tato bohyně lásky, krásy a plodnosti podle pověsti zrodila z mořské pěny
Tato asi nejznámější a nejbájnější pláž, o které se tvrdí, že je nejkrásnější na ostrově se vlastně jmenuje Petra Tou Romiou. Kousek v moři se nachází (Afroditina, jak jinak) skála, kde se bohyně měla vynořit ze stříkající vody a pěny. Není bez zajímavosti, že měla řadu božských i pozemských milenců a stala se symbolem sexuální lásky. Se čtyřmi bohy zplodila celkem sedm nemanželských synů a jednu dceru. Jako místo jejího narození si nárokují i jiná řecká místa, takže vlastně není zcela jisté, že to bylo opravdu zde, ale pláž je opravdu mimořádně pěkná. Kromě osvěžující koupele se vyplatí popojet po silnici kousek dál a pokochat se pohledem z vyvýšené vyhlídky na celý záliv.
Další zastávkou je rozsáhlé starověké archeologické naleziště Kourion, které má strategickou polohu vysoko nad mořem s nádherným výhledem na moře. Rozsáhlému nalezišti dominuje antické divadlo. Ale za pozornost stojí i Agora, dům Gladiátorů a další stavby. Už jsme ale z těch šutrů rozpálených horkým kyperským sluncem poněkud uondaní, takže se ujíždíme rychle zchladit do azurového moře na blízkou pěknou Kourionskou pláž. Dík odlehlosti od města a možná i kvůli větru, který zvedl vlny, je celkem prázdná, takže si to opravdu užíváme.
Ověřili jsme si, že Kyperská republika je masovým turismem opravdu značně zasažená. Západní a zejména severozápadní část je sice poněkud volnější než letoviska na východě, nicméně klid se u moře hledá již jen obtížně. Díky značnému přílivu turistů se také bohužel podstatně zvedly ceny ubytování a stravování. Výhodou této oblasti je blízký horský masiv Trodos, který je se svými vesničkami, horskými stezkami a kostelíky určitě vhodným zpestřením pobytu u pěkného teplého moře.

Afroditina pláž

Kyperská nejslavnější pláž

Agios Nikolaos tis Stegis

Agios Nikolaos tis Stegis je z kostelíků ten největší a nejpřístupnější

Archangelo Michail

klášter Agios Ioannis Lombaditis

úchvatné fresky

Kourion - archeologické naleziště

starověký amfiteatr s výhledem na moře

rozsáhlé vykopávky

Kourion - archeologické naleziště

Kourion

kousek pod vykopávkami je krásná pláž

Modrá laguna

laguna je opravdu modrá, krásné místo je však obvykle plné lodí a koupáčů

Pafos - Hrysopolitissa

bazilika s archeologickým areálem

Nea Pafos

zachovalé mozaiky na podlaze domů

Autor: Martin Javorský © gigaplaces.com

mozaiky na podlahách se zachovaly v dobrém stavu a jsou právem obdivovány

Panagia tis Podythou

tento malý kostelík byl bohužel zamčený

Panagia tou Moutoulas

kostelík je na krásném místě nad údolím a vesnicí

typický kyperský hřbitůvek vedle kostelíku. Hrob válečného hrdiny z konfliktu s Tureckem v roce 1974 je označen vlajkou

Pafos

Afroditina pláž

Pohoří Troodos

Horské kláštery a kostely na Kypru

Afroditina lázeň

Poloostrov Akamas

Kourion

Nicosia (Lefkosia)

Hodnotilo již 1 cestovatel

Martin Javorský
05.06.2020 18:44
Výborný

Láká tě Kypr? Tak na co ještě čekáš!