Tanzanie

Horolezce
Sportovce
Extremisty

Kilimandžáro, střecha Afriky, nejvyšší samostatně stojící hora na světě. Tohle vše je velkým lákadlem pro mnoho turistů a dobrodruhů. Ani my nebyli výjimkou a když v době pandemie zůstala Tanzánie otevřena pro turisty, byla to pro nás jasná volba.

Na samotný vrchol vede hned několik cest a my váhali mezi dvěmi nejpopulárnějšími – Marangu a Machame. Výhodou cesty Marangu je, že je o den kratší (5–6 dní), méně náročná (proto se jí říká také Coca-Cola) a spí se v chatkách, není tedy třeba tolik nosičů a vyjde tak levněji. Cesta Machame je sice o něco náročnější (říká se jí Whiskey), vede neustále nahoru, dolů, nahoru, dolů, zato má spoustu jiných výhod, které u nás převážily. Její profil je ideální pro aklimatizaci, cesta zpět vede jinudy, než ta vedoucí nahoru a údajně má jít i o cestu s nejkrásnějšími výhledy, co se přírody týká. To bych ale mohl objektivně posoudit pouze tehdy, kdybych je prošel všechny. :-)

Moshi

Jedním z nejvhodnějších výchozích bodů pro výstup je město Moshi, které se rozprostírá jen kousek od Národního Parku Kilimandžáro.

Východ slunce

Při výběru ubytování je dobré kouknout, zda hotel nabízí výhled na horu. Náš hotel (East Point Hotel) měl terasu na střeše s výhledem do všech stran.

Výhled na Kilimandžáro

Přes den bývá hora většinou zahalena v mracích. Nejlepší podmínky pro hezký výhled jsou tak buď v noci nebo brzy ráno.

Vstupní brána Machame

Hned ráno nás náš průvodce nabral v hotelu a vyrazili jsme k bráně Machame, která je výchozím bodem v nadmořské výšce 1800 m. Cesta (s menšími zastávkami pro doplnění zásob) trvala asi hodinu.

Den první
Autor: Tony Výborný © gigaplaces.com

• Brána Machame (1800m) → Kemp Machame (2835m): (11km, 6–7h)

První den cesta po celou dobu stoupá do mírného kopce a prochází nádherným deštným pralesem. Tempo je místy až příliš pomalé, ale průvodci nás rychleji nepustí (prý kvůli aklimatizaci). Neustále posloucháme jejich „pole pole“, což svahilsky znamená „pomalu“. :-)

Guerézy

Nad hlavami v korunách stromů se procházejí opice s dlouhým chlupatým ocasem – guerézy (Colobus monkey). Kromě nich jsme spatřili spoustu hmyzu, různě barevných motýlů, ale také chameleona.

Netýkavky

Jednou z nejzajímavějších zdejších květin je netýkavka „impatiens kilimanjari“, které se lidově říká „sloní chobot“. Ta se nevyskytuje nikde jinde na světě, než právě v Národním parku Kilimandžáro.

Kemp Machame

V podvečer jsme dorazili do prvního kempu Machame v nadmořské výšce 2835m. Počasí bylo nádherné a měli jsme tak možnost koukat i na vrchol Kilimandžára.

Den druhý

• Kemp Machame (2835m) → Kemp Shira Cave (3750m): (5km, 6h)

Druhý den jsme hned po snídani vyrazili na další část cesty. Krajina se zde změnila z pralesa na vřesoviště a otevřela nádherné výhledy do širého okolí.

Vřesoviště

Jak stoupáme stále výš pásmem vřesovišť, objevují se první mraky a také podivné rostliny „stromové starčky“ – senecie. Takhle obrovské senecie se nikde jinde na světě nevyskytují.

V mracích

Druhý den je terén o poznání náročnější a také strmější, nicméně samotná cesta je kratší.

Vřesoviště

Do kempu Shira Cave jsme se dostali krátce po poledni, a tak zbyla spousta času na prohlídku okolí i odpočinek. Společnost nám tu dělal krkavec bělokrký.

Večerní výhledy

Z kempu byly opět fantastické výhledy – zejména večer poté, co se mraky rozplynuly. Na jedné straně se tyčil vrchol Kilimandžára na druhé straně mraky proplouvaly mezi ostrými horskými hřebeny.

Den třetí (část první)

• Kemp Shira Cave (3750m) → Lava Tower (4600m): (7km, 4h)

Nad ránem se ukázala, přes 60 kilometrů vzdálená, hora Meru (4562m). Poté jsme opět sbalili věci a po snídani vyrazili kupředu za dobrodružstvím.

Dramatická krajina

Krajina se postupně měnila z vřesoviště na polopoušť a přímo před námi stála zasněžená střecha Afriky (téměř na dosah ruky, ale zdání klame).

Kamenitý terén byl opět o něco náročnější a nadmořská výška se pomalu začala projevovat.

Lava Tower

Vrcholkem třetího dne byla lávová věž s výškou 4600m. Tam jsme si dali oběd, krátký odpočinek a začali sestupovat dolů směrem ke kempu Baranco.

Den třetí (část druhá)
Autor: Tony Výborný © gigaplaces.com

• Lava Tower (4600m) → Kemp Baranco (3900m): (3km, 2h)

Další část cesty vedla z lávové věže dolů, což bylo ideální pro aklimatizaci. Okolo nás rostla spousta lobélií a starčků.

Obří starčky
Autor: Tony Výborný © gigaplaces.com

Některé exempláře dosahují pětimetrové výšky. Většinou mají však okolo tří metrů.

Místní vegetace mnohdy působí, jakoby vůbec nepatřila na naši planetu. Zejména obří starčky (senecie). Zejména v okolí kempu Baranco jich byla spousta.

Obří starčky

Stěna Baranco

Když se blížíme ke kempu, ukazuje se nám velká stěna zvaná Baranco, která je považována za nejnebezpečnější část cesty.

Kemp Baranco

Okolí kempu Baranco má ze všech kempů na cestě Machame nejdramatičtější krajinu, na druhou stranu odsud není vidět vrchol Kilimandžára.

Den čtvrtý

• Kemp Baranco (3900m) → Kemp Karanga (3995m): (6km, 4h)

Po brzké snídani je čas dobýt stěnu Baranco a poté pokračovat do kempu Karanga. Společnost nám opět dělají místní krkavci.

Stěna Baranco

Méně zkušeným trekařům se tato část cesty může zdát náročnější, avšak nejde zdaleka o nic extrémního a většina lidí zde nemá moc problémů. Nicméně, je tu několik míst, kde je třeba se přidržovat i rukama. Jde asi o nejprudší část celé cesty Machame.

Krajina

Krajina je zde různorodá se spoustou výhledů po okolních horách či dolů do zeleného údolí. Jsou zde menší potůčky s vodopády i obří kameny o velikosti domů.

Výhledy

Když počasí dovolí, otevřou se krásné výhledy dolů do údolí, kterým vede jedna z náročnějších cest na Kilimandžáro – cesta Umbwe.

Kissing stone
Autor: Tony Výborný © gigaplaces.com

Nejznámějším místem stěny Baranco je tzv. „Kissing stone“. Kámen okolo kterého vede úzká pěšinka a pro překročení je třeba tento kámen obejmout.

Výhledy nad stěnou Baranco

I nahoře jsou krásné výhledy – tedy ty, co nejsou zahaleny v mracích… :-)
Cesta poté vede dál středně náročným terénem okolo skal a obřích kamenů.

Kemp Karanga

Poslední část trasy čtvrtého dne vede dolů do údolí a poté zase nahoru až do kempu Karanga. Osobně mi tato část přišla náročnější, než samotná stěna Baranco, ale to mohlo být dáno únavou a počasím, které se změnilo v mrholení.

Silvestrovská noc

I přes velkou únavu a lehkou bolest hlavy jsme se rozhodli vzbudit před půlnocí a oslavit blížící se nový rok 2021. Pod námi svítilo město Moshi a v povzdálí čněla hora Meru. Novoroční ohňostroje z této vzdálenosti bohužel nebyly moc zřetelné.

Den pátý

• Kemp Karanga (3995m) → Kemp Barafu (4673m): (4km, 4h)

Pátý den nás čekal jen krátký 4-kilometrový úsek. Tento den nám však počasí vůbec nepřálo a v půli cesty nás zastihl vydatný déšť. Než jsme stihli nasadit pláštěnky, veškeré oblečení jsme měli promočeno. Naštěstí se pár hodin po příchodu do kempu Barafu udělalo opět krásně a ukázala se nám i nádherná hora Mawenzi (5149m).

Varianty

Je možné spojit čtvrtý a pátý den a ušetřit tím jeden den výletu. Výhodou je, že celý trek bude o něco levnější, nevýhodou pak kratší aklimatizace a odpočinek, čímž se snižuje úspěšnost zdolání vrcholu. My nakonec byli rádi, že jsme zvolili sedmidenní variantu a měli jsme tak čas navíc i k vysušení mokrého oblečení. Z kempu byl vidět i vrcholový ledovec a zdálo se, že je tak blízko, že by se tam dalo vyšplhat za hodinku. Ve skutečnosti jde o převýšení více než 1200m a čekalo nás asi sedmihodinové stoupání. Krátce po západu slunce jsme šli spát, neboť budíček pro výstup byl naplánován na 23:30.

Den šestý - výstup

• Kemp Barafu (4600m) → Uhuru (5895m): (5km, 7h)

Krátce před půlnocí vstáváme a posilněni sušenkami a čajem vyrážíme na vrchol. Noční pochod byl nekonečně dlouhý a rozhodně ne jednoduchý. Čím jsme byli výše, tím častěji jsme byli nuceni dělat přestávky. Nahoře přibývalo sněhu a pohyb v něm byl náročnější a náročnější. Okolo 6. hodiny ranní jsme se velmi vyčerpaní dostali ke Stella pointu (5756m), kde se sbíhají další výstupové cesty (např. cesta Marangu) a po krátké pauze jsme pokračovali – k vrcholu to byl už „jen kousek“. Po chvíli náročného a pomalého stoupání jsme těsně pod vrcholem pozorovali nádherný východ slunce.

Dobytí vrcholu

Už jen pár metrů a konečně nás vítá vrcholová cedule a my stojíme na nejvyšším bodě Afriky – Uhuru (5895m).

Kráter Reusch

Na severní straně vidíme kráter sopky Kira, který se jmenuje Reusch. Ten je však níže, než samotný vrchol – Uhuru.

Ledovec

V dáli za ledovcem se tyčí hora Meru. Zbytky ledovce velmi rychle tají a je možné, že zde za pár let úplně zmizí.

Cesta dolů

• Uhuru (5895m) → Kemp Mweka (3100m): (11km, 8h)

Vrchol byl sice pokořen, čeká náš však ještě velmi náročný a dlouhý sestup.

Sestup

Po cestě jsme se stavili v kempu Barafu, kde jsme se sbalili, najedli a vyrazili dál do kempu Mweka. Sestup je těžký a dává kolenům dost zabrat. Celkově procházíme všechna pásma od ledovce, pres kamenitou poušť, vřesoviště až k hranici pralesa, kde kemp leží. Cestou míjíme osamocený vozík, který je používán k převozu zraněných lidí.

Den sedmý
Autor: Tony Výborný © gigaplaces.com

Kemp Mweka (3100m) → Brána Mweka (1980m): (10km, 3h)

Poslední část cesty vede opět pralesem a není příliš náročná. Dole u brány jsme dostali certifikát o úspěšném zdolání vrcholu Kilimandžára, poté jsme se vydali na zasloužený oběd a nakonec jsme byli odvezeni zpět do města Moshi.

Shimbwe

Po náročné sedmidenní túře jsme nechtěli odpočinek trávit v rušném městě Moshi, zvolili jsme proto malou vesničku Shimbwe, kde jsme se ubytovali v penzionu Shimbwe Meadows Guest House, odkud byly parádní výhledy na střechu Afriky.

Vodopád Materuni

Jednou z atrakcí, kterou lze v okolí Kilimandžára doporučit je vodopád Materuni, ležící na samém okraji národního parku Kilimandžáro.

Výstup na Uhuru

Túra pod Mawenzi

Safari Lake Manyara

Safari Tarangire

Výlet do Ngorongoro

Součást gigalistu

Giga List: Nejkrásnější místa severní Tanzánie

Sever Tanzánie patří k nejoblíbenějším oblastem v celé Africe. Aby ne, když se zde nachází jedna z nejikoničtějších hor světa –… pokračovat ve čtení

Nejkrásnější místa severní Tanzánie

Hodnotilo již 1 cestovatel

Tony Výborný
20.03.2021 15:30
Světové TOP

Láká tě Tanzanie? Tak na co ještě čekáš!