Salcbursko

Napsal/a 14 článků a sleduje jej/ji 1 cestovatel
Výstup na Großvenediger normálkou
Vloženo: 17.01.2018

Großvenediger, ležící v oblasti Vysokých Taur, je se svou výškou 3 666m. n. m. čtvrtou nejvyšší horou Rakouska. Jeho vrchol pokrývá ledovec a je to velmi zajímavý kopec pro ty, kteří si chtějí zkusit pohyb v mačkách a na laně. Hohe Tauren, jak zní pravý název pro Vysoké Taury je navíc nádherná část Alp plná krásných údolí, ledovců a příkrých stěn okolních kopců.

Helikoptéra jako budíček
Autor: Mařek Miláček © gigaplaces.com

Ve čtyřčlenném složení jsme vyjeli z Jižních Čech zhruba v jedenáct hodin večer. Mezi čtvrtou a pátou hodinou ranní jsme projeli městečkem Neukirchen am Großvenediger a odbočili na lesní cestu vedoucí podél řeky k parkovišti, na kterém jsme nechali náš vůz. Naskládali jsme se vedle našeho auta a doháněli spánkový deficit. Kolem desáté hodiny nás vzbudila přistávající helikoptéra. Dali jsme si snídani a vyrazili do chaty Kürsingerhütte.

Alpské údolí

Po úvodním prudkém stoupání prašnou silnicí jsme došli k vodopádu Gamseck. Nedaleko od něj je dřevěná hospůdka, kde lze díky pivu načerpat síly na další cestu. Ovšem samotný výhled do údolí, jaký se nám naskytl, byl dostatečnou hnací silou pro pokračování v cestě.

Chata Obersulzbachhütte

U chatky Obersulzbachhütte jsme si dali pozdní oběd z našich zásob a chvilku odpočinuli. V okolí byla slyšet pouze hučící říčka a pískající svišť schovaný mezi skalami. Chata byla zavřena, ale jedna místnost byla přístupná. Slouží jako provizorní úkryt při špatném počasí.

Ledovcová říčka Salzach
Autor: Mařek Miláček © gigaplaces.com

Cesta se pomalu začala odklánět od řeky a na naše nohy čekalo stoupání kamenitou stezkou.

Kozí stezky

Čekalo nás poslední stoupání k chatě Kürsingerhütte. Cesta vedla malými stezkami, které byly chráněné lany. Přešli jsme malý vodopád a pokračovali výš a výš. Přestože byl začátek letních prázdnin, tak jsme potkávali pouze malé množství turistů.

Kürsingerhütte (2558m)

Zhruba po šesti hodinách pohodové chůze a 1500m stoupání se před námi objevil náš cíl pro tento den. Horská chata na které jsme přespali a druhý den brzy ráno vyrazili vstříc Grossvenedigeru.

Großvenediger

Ranní výhled na čtvrtou nejvyšší horu Rakouska přímo od Kürsingerhütte. Počasí nám přálo a tak nezbývalo než vyrazit.

Nástup na ledovec

Po zhruba tři čtvrtě hodině chůze od chaty nazouváme mačky, vážeme se na lano a pokračujeme po ledovci.

Stoupáme

Po ledovci jsme museli nastoupat asi 1100m než jsme dorazili na vrchol. Po zmrzlém sněhu se pěkně šlo akorát svah začínal být čím dál tím strmější a tak bylo třeba více odpočívat.

Pod vrcholem

Na fotce je vidět hřeben těsně před vrcholem. Bylo na něm docela dost sněhu, takže jeho přechod nebyl tak adrenalinový, jak může být popsán v jiných článcích. Hustota lidí zde dosahovala až nepříjemného množství, ale tu chvilku, kterou jsme nahoře strávili, se to dalo v pohodě vydržet.

Hohe Tauren

Výhled z vrcholu na nejdelší a nejmohutnější horský systém rakouské části Východních Alp.

Chvilka slávy

Po krátkém čekání, než se vyfotí lidé před námi, jsme také byli puštěni na úplný vrchol ke kříži.

Pohled na Venediger cestou dolů

Zpáteční cesta po ledovci byla spíše za trest. Slunce nabíralo na síle a my se neustále bořili do mokrého sněhu. Nezbývalo než se kousnout a hodinu a půl šlapat dolů vrávoravým krokem.

Ledovcový splaz

Během cesty z ledovce na chatu.

Výhledy do údolí

Na cestě zpět k parkovišti

Úleva u parkoviště
Autor: Mařek Miláček © gigaplaces.com

Celkem jsme během dvou dnů nastoupali 2600m a stejný výškový rozdíl sestoupali. Z toho druhý den bylo 1100m po ledovci nahoru, poté dolu a ještě 1500m klesání k parkovišti. Nohy dostaly pořádný záběr a tak bylo třeba je obměkčit ledovou horskou vodou. Díky nádhernému počasí lze hodnotit tento výlet jako velmi povedený.

Výstup na Großvenediger Nordgratem

Túra okolo vodopádu Untersulzbach

Túra Weißsee - Kalser Tauern

Dorfbahn Königsleiten

Arbiskögerl

Výstup na Grossglockner Stüdlgratem

Giga List: Alpské výstupy na vrcholy vyšší 3 500m

Valná většina vrcholů v Alpách vyšších než 3 500m n.m. patří již k těm obtížnějším s nutností výstupu přes sníh a led. Nejsou to… pokračovat ve čtení

Alpské výstupy na vrcholy vyšší 3 500m

Giga List: Nejkrásnější horské výstupy v Rakousku

Rakouskou nabízí nespočet úžasných horských výstupů, také zde najdete tisíce a tisíce hor. Pojďme se podívat na ty nejznámější a… pokračovat ve čtení

Nejkrásnější horské výstupy v Rakousku

Giga List: Krásné horské výstupy ve Vysokých Taurách

Vysoké Taury se pyšní nejvyšší horou Rakouska – Grossglocknerem a ten patří mezi hlavní cíle horolezců v tomto prostředí. Můžete… pokračovat ve čtení

Krásné horské výstupy ve Vysokých Taurách

Hodnotilo již 2 cestovatelé

Pavel Čáp
22.01.2018 15:14
Výborný

Perfektní výstup i hora, jen ten příšerně dlouhýýý nástup...;-)

Mařek Miláček
17.01.2018 09:34
Výborný

Láká tě Rakousko? Tak na co ještě čekáš!