Kalifornie

Cestovatele
Dovolenkáře
Pařany

Město andělů je plné zážitků a míst, kam by se asi každý cestovatel rád podíval. Vybrat si mezi nimi, v častokrát napjatém časovém plánu dovolené, není snadné. Naší preferencí bylo projít si centrum města – Downtown, Chodník slávy s hvězdami, výšlap do kopců nad Hollywoodem a den zakončit na pláži v Santa Monice.

Příjezd do města

Amerika je stavěná pro auta, takže je pro velká města standardem, že přes město vede několik 6-ti a více proudých dálnic. Takto nás přivítalo město Los Angeles při našem příjezdu od severu. Mrakodrapy Downtownu se tyčí do dálky a přitahují vás jako magnet a doprava houstne, čím se blížíte víc k centru.

Západ slunce nad Downtown

Nezdá se to, ale od chvíle, co jsme mrakodrapy měli poprvé na dohled, tak nám trvalo ještě přes hodinu dostat se do města až k nim. Měli jsme ale o zábavu postaráno, protože západy slunce jsou tu opravdu spektakulární.

Procházka centrem města - Downtown

V Americe používají pro centrum města pojem downtown (dáno historicky) a jde většinou o business centrum s moderními mrakodrapy. Najdete tu především sídla velkých bank a jejich hlavní lokace kanceláří. My jsme si dojeli až pod ně a zaparkovali tu (na cca 4h 10 dolarů). Dále jsme se šli projít po okolí.

Budova hlavní knihovny

Amerika nemá mnoho historických budov v našem evropském pojetí. Vše co je tu starší 100let je historická památka. Přesto můžete i v srdci moderního Downtown najít tuto budovu Centrální knihovny, která se alespoň svým stylem snaží působit starší než je (postavena 1986).

Skid Row - největší squat v celém USA

To by nebyla Amerika, aby nebyla plná kontrastů, a na jeden takový jsme omylem natrefili i my. Při naší nahodilé večerní procházce po Downtown jsme se zatoulali až do vedlejší čtvrti. Z centra města jsme se během asi 15 minut chůze dostali od luxusních restaurací do centra toho největšího oficiálního squatu v celé USA. Měli jsme to „štěstí“, že jsme si ho prošli celý (asi 6 bloků), protože jsme o něčem takovém neměli ani tušení a s každým blokem se okolí zhoršovalo. Po tomto zážitku, který nemusí být vždy pozitivní hlavně, když je silný, jsem si oblast vygooglovali. Bohatá mnoho desítek let stará historie této čtvrti stojí za přečtení třeba na Wikipedii (kdo umíte anglicky), kdo máte zájem. Ve zkratce bych to tu shrnula, že si zde velmi početná bezdomovecká komunita právní cestou vydobyla své právo na bydlení na ulici. Soud uznal, že nemít domov není trestný čin a zakázal policejní razie.

Los Angeles divadlo

Cestou zpět od squatu a přes Downtown k našemu autu jsme ještě procházeli částí, kde se nachází mnoho losangelských divadel, jako toto na jižní Brodway.

Chodník slávy v Hollywoodu
Autor: Dominika Šmejkalová © gigaplaces.com

Další den jsme vyrazili na tolik známý Chodník slávy. Jde o dlouhou ulici, kterou po obou stranách lemuje chodník s hvězdami, na kterých jsou jména slavných herců, zpěváků, režisérů a jiných umělců, kterými je Hollywood tak známý. Svá filmová studia tu mají asi všechna velký jméno jako třeba Warner Bros atd. Při procházce míjíte alej krámků se suvenýry a v samém centru se pak můžete vyfotit s místními performery v kostýmech slavných filmových postav.

Hvězdy slávy

Každý si tu asi najde svého filmového hrdinu. Lidé se rádi fotí klečící u hvězdy, které se při odhalování dotýkala daná osobnost. A tak u některých oblíbenců musíte počkat, že na vás ve focení vyjde řada.

Nápis Hollywood na kopcích nad městem

Naší další zastávkou byla další oblíbená turistická atrakce a to návštěva obřího nápisu Hollywood nad městem. My nakonec nešli pod samotný nápis, ale na kopec, který je blíž od parkoviště a poskytuje tak výhled na nápis, stejně tak jako na daleký výhled do okolí.

Hvězdárna - 1. zastávka při cestě nahoru

Pod kopcem můžete zdarma zaparkovat a vydat se pěšky vzhůru. Prvních pár metrů stoupáte po chodníčku, který vede ke hvězdárně a lemuje cestu, kam lze vyjet ještě autem. Nahoře je malé (dost drahé) parkoviště, nebo se můžete jen otočit a sjet zase dolů. Do hvězdárny lze i koupit vstup, ale my měli smůlu, protože na Nový rok, kdy jsme tam byli, tak byla zavřená. Toto nám ale nevadila, protože to hlavní proč jsme sem šli, byl výhled a ten s každým nastoupaným metrem stál za to.

Stoupání vzhůru

Cesta dále nad hvězdárnou vede už jen po prašných pěšinách. My si samozřejmě zvolili tu nejpříkřejší strmě kluzkým prachem vzhůru. Při odpočinku a rozdýchání je stále čím se kochat a tak nám ani nepřišli, jak rychle stoupáme. Na této cestě jsme ani nepotkali moc lidí. Nahoru ale vede mnoho cest různých sklonů. Ostatně celé kopce nad Hollywoodem jsou cestami prokřižovány opravdu hustě.

Downtown z vrcholu

Z vrcholu proti ležící hory od Hollywood nápisu nevíte, na kterou stranu dřív koukat. Máte tu výhled na Nápis Hollywood, na hvězdárnu dole pod vámi či na samotné město s mrakodrapy v Downtown.

Podhled z vrcholu na druhou stranu

Vrchol poskytuje výhled i na druhou stranu, která byla až do teď skrytá. Je tu výhled na mohutné hory nad městem (leží zde dokonce 3-tisícovka), kam místní jezdí lyžovat nebo se jen podívat na sníh. My tudy další den projížděli po vysokohorské silnici Angeles Crest highwaym, která určitě stojí za to.

Výhled na Hollywood Nápis z vrcholu

Poslední pohled na okolí, pokochat se pohledem na ten slavný Nápis a zas sestup dolů a to že byl pěkně příkrý. Celý výstup jsme zvládli asi tak za 2 hodinky, ale pokud máte chuť, tak zde jde strávit i celý den procházkami po cestách.

Pláž v Santa Monice

Na závěr dne jsme přejeli přes čtvrť Beverly Hills až do předměstí LA, kterým je krásná pláž v Santa Monice. Najdete tu nekonečnou zlatou písečnou pláž, mořské vlny, racky a pohodu.

Bruslařská magistrála

Po pláže mezi písečnými dunami vede mnoho kilometrů dlouhá asfaltová cesta, po které se prohání bruslaři, cyklisti, pěší i odvážlivci na skateboardech. Na této magistrále Kalifornie se kdysi ve svých začátcích objevili poprvé průkopníci skateboardu nebo in-line bruslí.

Molo s atrakcemi

Každá pořádná americká pláž se neobejde bez svého mola, po kterém se lidé mohou promenádovat a přiblížit se tak oceánu o něco blíž. Pláž v Santa Monice má své molo vyhlášené tím, že na něm najdete mnoho pouťových atrakcí a restaurací s pochutinami. Najdete tu také restauraci Bubba a Gump, kterou má asi většina spojenou s filmem Fotest Gump.

Západ slunce nad pláží

Na konci našeho dne jsme se tu tak při západu slunce rozloučili s oceánem, protože jsme další den zamířili do vnitrozemí do Las Vegas. Scenérie při západu slunce s baywatch budkou nám připomínala slavný 90tkový seriál z tohoto prostředí – Pobřežní hlídka.

Součást gigalistu

Giga List: Nejkrásnější výlety v Kalifornii

Kalifornie je nejlidnatějším a třetím největším státem USA. Zabírá většinu pacifického pobřeží Spojených Států. Pro cestovatele… pokračovat ve čtení

Nejkrásnější výlety v Kalifornii

Hodnotilo již 1 cestovatel

Dominika Šmejkalová
24.02.2019 18:55
Světové TOP

Láká tě USA? Tak na co ještě čekáš!