Česká republika

Jetřichovické skály

Výlet, který stojí za to!

Tomáš Hűbner
Napsal/a 1 článků
Jetřichovické skály
Vloženo: 22.06.2018

Jupííí ! Tak jsme zase po roce zpět v Českosaském Švýcarsku! Dnes otestujeme na vlastní kůži plánovaný trek po vyhlídkách Jetřichovických skal.

Náš plánovaný itinerář:

Jetřichovice – Pfeiferův lesík – Pohovka – Rudolfův kámen – Purkartický les – Vilemínina stěna – Mariina skála – Jetřichovice

Doubice

Vyjíždíme z Doubic autem – po 15 min. parkujeme ve středu Jetřichovic – kousek za nákupním střediskem na bezplatném parkovišti. Je cca. 10 hodin dopoledne, sluníčko to do nás pere plnou silou – je dobrých 30 st. ve stínu.

Jetřichovické louky

Míjíme restauraci Dřevák, dáváme se u kostela po modré tur. značce a vstupujeme do Jetřichovických luk. Doufáme, že se brzy schováme do stínu Pfeifrova lesíka.

Kočičí kostel

Po prvních 500 m se schováváme pod stromy. Nalézáme nádherně vyřezávané lavičky s příznačným názvem Kočičí kostel. Před námi se rýsují všechny dnešní vyhlídky – které jsou v přírodě umístěny ve formě podkovy. Půjdeme jednu vyhlídku po druhé – pěkně zleva do prava.. U pamětního kříže scházíme z modré a pokračujeme po úzké pěšině přes Pfeiferův lesík.

Pfeiferův lesík

Pfeiferův lesík je opravdu úžasný. Krásný, čistý les, o který je postaráno, vedou v něm pěšiny rozmanitým terénem a krásnými novými lavičkami s výhledem do malebné krajiny.

Rudolfův kámen
Autor: Tomáš Hűbner © gigaplaces.com

Po cca. 1 km se napojujeme na zelenou zn. – směr první náš cíl – Pohovka a pak po červené zn. – Rudolfův kámen.

Vyhlídka Rudolfův kámen

Vyhlídka Rudolfův kámen se původně nazývala Vysoký kámen nebo také Ostroh. Rudolfův kámen je výrazný pískovcový vrch v nadmořské výšce 484 metrů v Jetřichovických stěnách, v blízkosti historické chatové osady Tokáň, 2 kilometry od obce Jetřichovice. Vyhlídka dostala svůj dnešní název podle knížete Rudolfa Kinského, který skálu navštívil v roce 1824 a nechal zde vybudovat vyhlídku se 170 schody. Nedávno byla vyhlídka znovu opravena a je zde báječný rozhled do kraje.

Schody na Rudolfův kámen

Vyhlídka Rudolfův kámen je celkem pro výstup náročná. Jde se standardně po přírodních schodech (jako skoro na všech vyhlídkách v tomto okolí), ve skalách jsou i žebříky nebo tesané schody, vrchol je s opatrností schůdný.

schody na Rudolfův kámen
fobie z výšek :-)

Fobie z výšek :-)

Je pravda, že pro ty kteří mají fóbií z výšek (btw: zde patřím i já – celkem se hoodně přemáhám a bojíím :-) ) – mohou mít se závěrem lezení problémy. Každopádně – vyhlídka z vrchu po krásách Jetřichovického okolí stojí za trochu přemáhání. (mno já byl zalezlý v boudě a moc se nerozhlížel..).

Purkartický les

První vyhlídku máme za sebou a postupujeme dále po červené – směr Vilemínina stěna přes Purkartický les. Po výšlapu na RK je to celkem pohodička. Ve stínu skal si dáváme polední pauzu a malé občerstvení. Za celou dobu dosavadní tůry jsme potkali minimum lidí, každopádně je to i tím, že ještě není období prázdnin a je všední den. I díky tomu máme dost času si přírodní scenérii důkladně prohlédnout.

Vilemínina stěna

Vilemínina stěna nám poskytne nádherný daleký pohled na Česko-saské Švýcarsko. Pak pokračujeme po červené stezce mezi skálami na naší dnešní poslední vyhlídku – Mariinu skálu – začínáme být krapet utahaní – máme sice za sebou jen cca. 4 hodiny chůze, ale v poledním vedru – přes 30 st. Již ani stín stromů nedává pocit osvěžení a pot z nás mocně lije všemi směry.

Vilemínina stěna II.

Vilemínina stěna (německy Wilhelminenwand) je vyhlídkové místo v Českém Švýcarsku. Leží ve výšce 439 metrů nad mořem severně od Jetřichovic a je součástí pískovcových skal Děčínské vrchoviny. Je odtud pěkný výhled do kraje, mimo jiné na Růžovský vrch. Jméno Vilemínina stěna nese vyhlídka od 19. století, kdy byla oblast součástí panství Kinských a vyhlídka byla pojmenována po Vilemíně Kinské.

Mariina skála

Výstup na Mariinu skála je celkem v pohodě, jde o dobře zabezpečené výstupy po schodech nebo žebřících, je dlouhý, ale bezpečný. Nahoře nás čeká dřevěná bouda s výhledem do širokého okolí.

Mariina skála II.

Mariina skála nebo také Mariina vyhlídka (německy Marienfels) je pískovcový skalnatý kopec v Českosaském Švýcarsku. Nachází se severně nad obcí Jetřichovice a je vysoký 428 metrů nad mořem. V roce 1856 nechal na vrcholku postavit Ferdinand Bonaventura, 7. kníže Kinský chatku, která sloužila jako pozorovatelna protipožárním hlídkám. V devatenáctém století také získal kopec své současné jméno, když byl pojmenován po Marii Anně Kinské, manželce majitele panství. Předtím nesl kopec jméno Velký Ostrý (německy Grosser Spitziger). V roce 2005 chata na vrcholu shořela následkem nedbalosti návštěvníků, ale byla o rok později nahrazena chatou novou.

Mariina skála III.

Po této dnešní poslední zastávce se po chvíli – mírném schodišťovém sestupu dostáváme zpět do Jetřichovic, kde si dáme obídek v jedné z mnoha místních restaurací a těšíme se na další výlet – Skalní hrad Šaunštejn, Malou pravčickou bránu a Dolský mlýn. Ale o tom, až příště.

Mapa Jetřichovice

Okruh Jetřichovických vyhlídek

Hodnotilo již 1 cestovatel

Tomáš Hűbner
15.05.2018 15:39
Výborný

Láká tě Česká republika? Tak na co ještě čekáš!