Zanzibar

Napsal/a 3 článků
Cestopis Zanzibar od západu k východu
Vloženo: 14.06.2018

Trocha dobrodružství, nádherné pláže výborné jídlo a relax. To nabízí souostroví Zanzibar. Ale také komáry, dvoukilometrový odliv a otravné prodavače snad všeho. Jo a jako bělocha se vás pokusí obložit snad všude. Ale i tak naše cestování po tomto ostrově stálo za to. Já bych se tam hned vrátil, manželka spíš ne :-) prý jednou stačilo.

Praha - Istanbul - Stone Town

Tento článek bych chtěl pojmout spíš informativně. Pro ty, kteří přemýšlí o cestě na Zanzibar, ale třeba mají nějaké pochybnosti, strach atd… manželka není žádný expediční typ, spíš takový plážový povaleč, ale trocha přemlouvání a slib, že budeme spát v lepších hotelech, ji přesvědčil a tak jsme začli s přípravami. Letenka 13 tisíc s jedním rychlým přestupem. Očkování proti žluté zimnici, nyní snad již není povinné, ale my jsme ho měli. Ale pravda, nikdo ho po nás nechtěl. a dále mezinárodní řidičák, stojí 40kč a je to hned. a pak už jen naplánovat cestu a objednat nějaký ten hotel přes Booking.

Začínáme Stone Town
Autor: Jiří Břešťál © gigaplaces.com

Přistání ve 4:00 ráno a kupodivu auto na nás čekalo na letišti i s místním chlapíkem. Výměna peněz, dokonce mě překvapilo, že na letišti měli skoro nejlepší kurz. A to 1Euro – 2600TSH. Později v hotelu jsem měnil s kurzem 2300TSH. Nejdříve jsem si na parkovišti natrénoval jízdu vlevo a pak už hurá do velkoměsta. No na kruhovým objezdu se dát doleva a pak při výjezdu nenajet do protisměru, byl ze začátku problém, ale po chvíli jsem jel i 40km/hod. Problémy byli při parkování. Ve Stone Townu jsou úzké uličky, hodně aut a taxikářů, takže je problém s parkováním. Navíc se tam dost krade, takže jsme byli varováni, nic nenechávat v autě. Dokonce jsme museli vyndavat i ovládání oken ze dveří. To je prý nedostatkové zboží, cena 100dolarů za kus. Takže po městě jsem chodil s batohem, v něm vodu a dva ovladače ze dveří. Ve Stone Town není nic moc. Velký market, trh, rodný dům Frediho Mercuryho, dům Zázraků, Anglikánská katedrála..... třikrát za minutu na vás volá taxikář a každou minutu se k vám přidá černošský mladík a nabízí průvodcovské služby. Už jsme se těšili druhý den na sever ostrova, na pláže.

Nungwi - pláže na severu

Vyrážíme ze Stone Townu. První problém při placení parkovného. Cena měla být 1000TSH za den, ale teď chtěl 1000TSH za hodinu. Takže nám udělá cenu, že jsme stáli přes noc – za 10.000TSH, což je asi 100kč. Nerad, ale souhlasím. Nejde o tu stovku, jde o princip. Zaplatím, dostanu účtenku a odjíždíme. Až v autě si všimnu, že na účtence je 1000TSH za den. Takhle naletět :-) A hned jedeme k benzínce. Chystám se tankovat, ale přiběhne prodavačka a už tankuje za mě. Říkám jí, že chci tedy zhrupa polovinu nádrže. Natankuje mi asi 18litrů, za 40tisíc TSH a chce po mě 50tisíc TSH. Ukážu na stojan, kde je 40tisíc, ona se usměje a Hakuna Matata. Což znamená NO PROBLEM :-) Prostě jseš bílej, tak plať. Dávám jí 42tisíc a frčíme pryč. Benzín tedy stojí asi 22kč/litr.

Nungwi - hotel Warere Beach

Hezký hotel na pláži, s bazénem… skvělá kuchyně a opravdu milý personál. A tyrkysové moře…to prostě nemá chybu.

Želví farma - Nungwi
Autor: Jiří Břešťál © gigaplaces.com

Na severu není zas tak velký odliv, takže se vykoupete i během dne v moři. Ale pozor na ježky… jsou všude. V Nungwi jsme navštívili želví zachrannou farmu. Je to dobročinná činnost a povídání o želvách je fakt zajímavý. Jinak krásný procházky po pláži, mezi místními rybáři, loďkami a samozřejmě prodavači zážitků a všeho ostaního.

Kiwengwa - východní pobřeží

Po třech dnech jsme se přesunuli na východ na pláže KIWENGWA. Pláže nejsou tak hezké jako na Nungwi. Více resortů, více trávy v moři, více prodavačů. Takže vás otravují jen 2× za deset minut. Ve vesnici je banka, prodejna s alkoholem (150–200kč za víno a láhev Freixenet Brut za 280kč) Resort Marafiki Bungalows – žádná sláva, navíc majitelé jsou poláci, takže u večeře nám hráli polský shity ve stylu Michala Davida. Opravdu tři dny v každém resortu stačí. Tedy pokud se nechcete válet u bazénu 14dní. Odliv už byl také podstatně větší. Ale nám to nevadilo. Ráno jsme se koupali v moři, pak procházka po odlité pláži, kde bylo spousty mušlí, hvězdic, krabů a rybek. Místní ženský a děti chodili po pláži a sbírali vše možné k snědku. Bylo to opravdu zajímavý. Pak oběd v nějaké místní restauraci a odpoledne návrat na hotel, ještě před přílivem. Bazén a pak večeře v hotelu. Catch of the day – úlovek dne, kuchař připravoval každý den něco nového a 100% čerstvého, ten den uloveného.

Šnorchlování - ostrov Mnemba

Samozřejmě, že jsme se nechali přemluvit k výletu – šnorchlování nad korálovými útesy, v národním parku Mnemba. Stálo to za to. Výlet na 3 hodinky, cena 45dolarů na osobu. Veškeré vybavení vám půjčí. Vidíte všechny ryby, které znáte z Kapitána Nema. Nádhera.

Cesta na jih - Spicy Tour
Autor: Jiří Břešťál © gigaplaces.com

Po třech nocích zase měníme hotel a destinaci. Jedeme na jih, ale cestou se zastavujeme na tzv. SPICY TOUR. Je jich tam spousty. U silnice stojí naháněči, kteří zevlují u silnice a jakmile se blíží auto, lákají vás na Spicy Tour. My jsme dle Tripadvisoru vybrali tu nejlépe hodnocenou – Tangawizi Spice Tour. Vstupné 5dolarů, ale platíme 10. Už to neřešíme:-) Hakuna Matata. Je to zajímavé a každý návštěvník Zanzibaru by tím měl projít. Prostě ostrov koření. A na závěr spropitné pro průvodce… takže si nezapomenout menší bankovky.

Paje a Jambiani - poslední resort

Poslední čtyři dny trávíme v Paje. Rozhodovali jsme se mezi Paje a Jambiani. A udělali jsme dobře. Jambiani nebrat. Dlouhá tyrkysová pláž, žadní turisté, čisté moře… řeknete ráj na Zemi. Jenže tvz Beach Boys – prodavači snů, vám nedaj pokoj. Vždy spustí svůj kolovrátek – Hello, how are you, are you from… a jedou a jedou. Nejlepší obrana je hned po Hellou, říct Sorry zítra jedem domů. Jenže když je potkáte druhý den, už vám nevěří :-)

Restaurace ROCK

Restaurace, která má atmosféru. Sice vyloženě turistická, trošku dražší, ale stojí za to. A překvapivě v téhle restauraci na pití, nebo jídlo nečekáte. Vědí, že čím dřív vypadnete, tím dřív přijdou noví hosté. Ale atmosféra přátelská, kapacita tak 30lidí......jen se u drinku nezapomenout, protože kolem 16.00 přijde příliv a zpět se už nedostanete.

Hotel Zanzibar Ocean Blue - Paje

Krásný, malinký hotel, přímo na pláži. Dva bazény a opravdu milý personál. Navíc jako v jediném hotelu nám před večerem zatáhli moskytiéru a vystříkali ložnici.

Prázdné pláže

Dokonalý relax, prázdný pláže, bílý písek a večeře pokaždé v jiné restauraci.

Kizimkazi - výlet za delfínama

Jižní cíp ostrova je vyhlášený přítomností delfínů. Nechali jsme se zlákat místním prodavačem zážitků k tomuto výletu. Cena 40dolarů za oba. V 6:30 nás čekalo auto před hotelem, v Kizimkazi nás předal kamarádům do loďky a my vyrazili pronásledovat delfíny. S námi asi tři další loďky. Krásná plavba a jakmile zahlídli hejno delfínů, předjeli je a my šup do vody s brýlemi a šnorchlem. Opravdu zážitek – plavete uprostřed hejna 15–20 delfínů, kteří vás podplavou a mizej v dáli. Takže šup do lodě a zase před ně… a znovu do vody. Nedovedu si to představit v sezóně, když je nahání dvacet lodí. Následně nás odvezl zpět a my stihli ještě snídani v 9:30

Návštěva deštného pralesa

Jedno z turistických lákadel. Jelikož jsme měli auto, jeli jsme se tam sami podívat. Ale jako organizovaný výlet za 40dolarů bych z toho asi nadšenej nebyl. Prostě prales, kde žije endemit opice. Taková, malá, rozcuchaná, zanzibarská opička. Náledně se přesunete asi do mandrovníkového lesa, který je možná zajímavější.

Závěrem

Kdo ještě přemýšlí a má rád trošku aktivní dovolenou, neváhejte a jeďte. Cenově je to jako u nás. Jidlo 150–200kč. Pivko 50kč. Suvenýry usmlouváte..... jen se mít trochu na pozoru. Platit se dá vším. Záleží komu hotel, nebo restaurace patří. Podle toho mají ceny v eurech, nebo dolarech. A samozřejmě v jejich měně. Při platbě kartou účtují všude 5% provizi.

Kilimanjaro

Jiří Břešťál
29.01.2018 16:29
Výborný

Láká tě Tanzanie? Tak na co ještě čekáš!