Gruzie

Napsal/a 4 článků
Cestopis Zelené hory na Kavkazu
Vloženo: 24.07.2019

Gruzie. Země na hranici východní Evropy a jihozápadní Asie. Gruzínci se údajně považují více za Evropany než za Asijaty. Evropané je ale za Evropany moc neberou. Divoké hory, barevné i sytě zelené, výborné jídlo, chudoba i bohatství. Tolik kontrastů na jednom místě. Prý kdo nepije, ať do Gruzie nejezdí. Nepiji, jela jsem a stálo to za to..

Ušguli

O Okatse nebo Martvili Canyonu, míst nedaleko městečka Kutaisi, toho již bylo napsáno dost. Na první dojem z Gruzie to nebylo špatné, ale pryč od turistických atrakcích a hurá do hor! Po 6 hodinách jízdy maršrutkou a dvou hodinách jízdy džípem jsme v Ušguli, ve skupině čtyř vesniček, nacházejících se v údolí podél horního toku řeky Enguri. Přímo na úpatí nejvyšší gruzínské hory Šchary v kraji Horní Svanetie. Nejvýše položená vesnice Evropy v nadmořské výšce 2 100 metrů nad mořem. Díky špatné dostupnosti si Ušguli zanechala svůj ráz i kulturu. Symbolem Ušguli je velké množství kamenných věží. Láska na první pohled. V plánu je ledovec Šchara v nadmořské výšce 2 450 m, bohužel od rána silně prší, přesto se balíme do pláštěnek a vyrážíme. Cestou míjíme několik džípů, cesta místy připomíná více než cestu zničené koryto řeky, přesto se auta nevzdávají a více či méně úspěšně cestu zdolávají. No risk, no fun, slyšíme z jednoho džípu. Déšť nepřestává, ba naopak, jsme v polovině cesty tam, ještě chvíli bojujeme, ale po hodince a půl vzdáváme, zatlačím slzu a obracíme směr Ušguli. Odpoledne se vyčasí, místo k ledovci však míříme na protilehlý kopec směr Gvibari Gvibani, příjemné stoupání, rozkvetlé barevné louky, fascinující výhledy na otevřené údolí řeky Enguri.

Mestie - ledovec Chalaati

Další den se přesouváme zpět do Mestie, do příjemného horského městečka v Horní Svanetii v nadmořské výšce 1500 metrů nad mořem. Ihned po příjezdu bereme za nehorázné peníze taxi k visutému mostu přes říčku Mestiachalu, 9 km severně od Mestie. Opět nás doprovází silný déšť, cesta vede naštěstí velkou měrou jehličnatým lesem, přesto si výhled na ledovec Chalaati neužijeme. Mlha, déšť, mraky. Počasí si s námi hraje. Vracíme se předraženým taxíkem zpět do Mestie. Navečer déšť ustává a míříme do Café Lanchvali na gruzínské speciality s krásným výhledem na svanetské věže. Pár kroků od hlavního náměstí objevíme parádní kavárnu Erti Kava, po pár dnech konečně doplňuji zásoby kofeinu, mé nejoblíbenější místo ráno a večer, před trekem a po treku. Již heslo na wifi „morecoffee“ naznačuje, že tady se mi bude líbit.

Mestia - Tsvirmi

Ráno brzký budíček, smlouváme cestu taxíkem k dolní stanici lanovky Hatsvali, lanovkou se necháme vyvézt na vrchol. Od horní stanice lanovky pokračujeme na vrchol Mentashi (2 473 m), poté ztrácíme výšku a místy dosti nudnou lesní cestou se přes hřeben Zuruldi po dvou hodinách ocitáme ve vesničce Tsvirmi. Krása. Místní kostel s trojhranným vrcholem hory Tetnuldi tvoří velkolepou podívanou stejně jako výhled do údolí. Tsvirmi je jednou z nejkrásnějších vesnic Svanetie, kde vládne úplně normální vesnický život. Pozorujeme místní domácí zvěř, sedláky, rozpadlé domky i honosné ubytovací zařízení. Narážíme na neskutečně milou paní, která nás zve k sobě na pozemek, nabídne domácí pochutiny a za chvíli již sedíme v džípu, který nás cestou necestou, tedy spíše necestou veze zpět do Mestie. Sleduji v mobilu, zda si držíme správný směr, nerozumíme, proč nejede po „hlavní“ silnici, ale skrz pastviny, louky, lesní stezky. Kratší to není, rychlejší už vůbec ne. Ale mlčíme a jsme rádi, že jedeme. Huráá. Mestie na obzoru. Platíme domluvenou částku a odměníme se bohatou večeří v Café Laila.

Mestia - Cesta na Koruldi lakes

Probouzíme se do krásného, slunečného dne. Po bohaté gruzínské snídani vyrážíme do kopců ke Kříži nad Mestií (Mestia Cross), no musím říct, že nám cesta dala celkem zabrat, strmé stoupání po lesních stezkách. Po dvou hodinkách jsme u kříže a otevře se nám nádherné horské panorama, na jihu vidíme Mestii a horský masív Zuruldi, na východě výhled až na Zabeshi. Pokračujeme směrem na Koruldi lakes, příjemné stoupání je již za odměnu, u jedné chatrče nás vítá pět roztomilých štěňátek, nejraději bychom si vzali aspoň jednoho do batohu…Zatímco lidí mířících k ledovci jsme potkávali čím dál méně, psích čtyřnohých kamarádů přibývalo. Po další hodině cesty nám dochází voda. Žádný potok v blízkosti. Vzhledem k tomu, že nás čeká minimálně tříhodinový sestup do údolí, opět otáčíme před cílem. Ach jo. Aspoň si poňucháme ještě jednou štěňátka… V Mestii míříme do Old House Café s parádními specialitkami a výhledem na svanetské věže.

Mestia - Sowjet Alpin Lodge

Poslední den v Mestii dáváme rychlý dopolední výšlap ke staré sovětské horské chatě, Sowjet Alpin Lodge. Starý lyžařský hotel se nyní rozpadá, ale za sovětské éry byla Mestia oblíbeným místem horolezců a lyžařů. Z rozpadlé svanetské věže se kocháme výhledy do údolí. V poledne se přesouváme na letiště v Mestii, kde nás čeká místní přelet do Tbilisi, resp. do Natakhtari.

Přesun pod Kazbeg

Po menších problémech z důvodu počasí se český letoun LET L – 410 se zpožděním vznáší do oblak. Užíváme si 50ti minutový klidný vyhlídkový let. Let byl údajně vyprodaný, ale kabina letadla byla jen z půlky obsazená, každý jsme tak mohli mít luxusní místo u okénka. Po příletu míříme taxíkem do posledního horského bodu naší výpravy, do městečka Stepancminda. Leží v nadmořské výšce 1 750 metrů nad mořem v údolí řeky Těrek na úpatí ledovce nedaleko hory Kazbeg ve velkém Kavkazu. Z balkonu malého hotýlku naše pohledy směřují na zapadající slunce nad kostelem Nejsvětější Trojice a hory Kazbeg.

Klasická túra pod Kazbeg

Ráno se vydáváme po turistické stezce k nejoblíbenějšímu fotografickému motivu Gruzie, ke kostelu Gergeti Sameba (kostelu Nejsvětější Trojice) do výšky 2 175 metrů nad mořem. Od kostelu pokračujeme stezkou s prudším stoupáním na západ, pro cestu nahoru do Arsha Passu volíme levou stranu, která má sice méně výhledů, ale je lépe chráněna před větrem. Rodinku nechávám odpočívat 200 výškových metrů pod Arsha Passem a vydávám se spatřit pětitisícového velikána v celé své kráse. Kazbeg (5 033 metrů nad mořem) téměř na dosah. Dále již nepokračuji, na tu nemám fyzičku. Zpět se vracím pravou stranou s monumentálními výhledy. Potkávám se se zbytkem rodinky a nad kostelem se dlouhou dobu kocháme překrásným výhledem na sluncem zalitý kostelík. Sestup do městečka Kazbegi už je rychlovka. V centru nás okouzlí kavárna v Awtobuse , originální nápad s výbornou kávou.

Výlet do údolí Truso

Poslední horský den si užíváme v údolí řeky Truso. Údolí ležící na hranici s autonomní oblastí Jižní Osetie. taxi nás vysadí u mostu ve vesnici Kvemo Okrokana, 18 km jižně od Stepancmindy. Vydáváme se soutěskou Kesare, kterou vede naše cesta nad hučící řekou Tergi. Po hodince pohodové chůze se otevírá překrásné údolí s travertinovými terasami, minerální jezírko Abano, červeně zabarvené sirné prameny. Překrásně zbarvené koryto řeky s paprsky slunce je balzám na duši. Podél jezera po neznačené stezce dorazíme do vesničky Ketrisi, kde již téměř nikdo nebydlí a vesnička se rozpadá. Po druhé straně řeky Tergi se vracíme zpět.

Tbilisi

Ráno opouštíme hory a maršrutkou míříme do Tbilisi. Poněkolikáté zjišťuje, že každý problém má řešení. Pokud chybí místo v maršrutce, nic se neděje, jde se do garáže a přinese se dřevěná židlička a hned má jeden z pasažérů „very comfortable chair“ a jede se! Tbilisi, hlavní města Gruzie, leží na březích řeky Kura. Město spojuje historické budovy s budovami s moderním stylem. Projdeme se po Mostě míru, zamíříme na pevnost Narikala na kopci nad městem. Je šílené vedro, ochladíme se mezi stromy v botanické zahradě. Únavou večer padáme do postele, vstřebáváme báječné zážitky ze země, kterou ještě nepohltil turistický průmysl.

Jak do Gruzie

Kdybych plánovala cestu znovu, uvažovala bych o půjčení terénního auta. Zůstala bych déle v Kazbegi i v Ušguli. Vynechala bych kaňony u Kutaisi. Volila bych let Praha – Kutaisi a Tbilisi – Praha nebo naopak. Zopákla bych si ruštinu, neb anglicky často skutečně gruzínci neumí. Doufala jsem, že ruština tak nějak naskočí, ale nenaskočila… Běžím do knihkupectví pro Ruštinu pro samouky, příští rok je v plánu se posunout více na východ.

K úpatí ledovce Šchara

Z Ušguli k úpatí ledovce Šchara.

Ušguli

Nejvýše položená vesnička Evropy

Mestia Cross

Kamarádi na Koruldi lakes.

Mestia

Stará sovětská horská chata. Nyní se rozpadá. Dříve si zde Rusové při popíjení vodky užívali výhled do údolí.

Kazbegi

Pravidelná dávka kávy v Awtobusu.

Kazbegi - kostel Nejsvětější Trojice

Gergeti Sameba v dáli.

Kazbeg na dosah

Třetí nejvyšší hora Gruzie.

Kazbegi
Autor: Monika Fialová © gigaplaces.com

Jako by se zde zastavil čas…

Údolí řeky Truso

Monika Fialová
24.07.2019 10:11
Výborný

Láká tě Gruzie? Tak na co ještě čekáš!